Cisco opublikowało najnowszą odsłonę Consumer Privacy Survey. To coroczny przegląd zachowań i opinii konsumentów w zakresie prywatności danych. Tegoroczne wyniki badania ukazują krytyczną potrzebę dalszej przejrzystości w obszarze zarządzania danymi. Respondenci twierdzą, że ich głównym priorytetem jest, aby organizacje były bardziej przejrzyste w zakresie sposobu, w jaki wykorzystują ich dane osobowe. W tym roku aż 81 procent respondentów zgodziło się, że sposób, w jaki organizacja traktuje dane osobowe, świadczy o tym, jak postrzega i czy szanuje swoich klientów. To najwyższy odsetek, odkąd Cisco zaczęło analizować tę kwestię w 2019 roku.
W odpowiedzi na spadek zaufania do firm w zakresie ochrony danych, wielu konsumentów podejmuje działania, aby lepiej chronić swoje dane samodzielnie, w tym:
Fakt nr 1: 76 procent twierdzi, że nie dokonałoby zakupu od firmy, której nie zaufałoby w kwestii przetwarzania danych.
Fakt nr 2: 37 procent wskazało, że zmieniło dostawcę z powodu negatywnych praktyk w zakresie prywatności danych.
Fakt nr 3: 53 procent uważa, że zarządza ustawieniami plików cookie na stronie internetowej przed ich zaakceptowaniem.
Fakt nr 4: 46 procent osób posiadających urządzenia wyposażone w mikrofony i mogące „podsłuchiwać” w domu twierdzi, że regularnie je wyłącza, aby chronić swoją prywatność.
Badanie wykazało również, że chociaż teoretycznie konsumenci popierają sztuczną inteligencję (54 procent jest skłonnych udostępnić swoje anonimowe dane w celu ulepszenia produktów AI), wielu z nich (65 procent) straciło zaufanie do organizacji w związku z wykorzystaniem przez nie AI.
Konsumenci chcą większej przejrzystości obchodzenia się z ich danymi osobowymi
- Według Cisco Consumer Privacy Study 2022, konsumenci na całym świecie coraz częściej podejmują działania w celu ochrony swoich danych.
- Konsumenci są pozytywnie nastawieni do stosowania sztucznej inteligencji (AI), ale są zaniepokojeni sposobem, w jaki firmy wykorzystują tę technologię. 65 procent zapytanych osób straciło zaufanie do organizacji z powodu wykorzystania przez nie AI.
- Użytkownicy chcą, aby to rządy odgrywały główną rolę w ochronie prywatności, a 61 procent uważa, że prawne uregulowanie tej kwestii ma na nią pozytywny wpływ.
- 81 procent respondentów zgodziło się, że sposób, w jaki organizacja traktuje dane osobowe, świadczy o tym, jak postrzega i czy szanuje swoich klientów. To najwyższy odsetek, odkąd Cisco zaczęło analizować tę kwestię w 2019 roku.
Rozdźwięk między biznesem a klientami
Stały rozwój technologii sprawia, że konsumentom trudno jest zaufać firmom w kwestii ich danych. Większość respondentów uważa, że potencjalne korzyści płynące z AI przewyższają ryzyko, pod warunkiem zastosowania odpowiedniej deidentyfikacji, a 54 procent jest skłonnych udostępnić swoje zanonimizowane dane osobowe, aby pomóc w ulepszeniu produktów i procesu decyzyjnego opartego na AI.
Istnieje jednak rozdźwięk między firmami a konsumentami. Podczas gdy 87 procent organizacji uważa, że ma procesy, które zapewniają, że zautomatyzowane podejmowanie decyzji odbywa się zgodnie z oczekiwaniami klientów, 60 procent respondentów wyraża zaniepokojenie tym, jak organizacje wykorzystują ich dane osobowe do AI. Kroki, które organizacje mogą podjąć, aby rozwiązać ten problem, obejmują m.in. danie konsumentom możliwości rezygnacji z aplikacji AI oraz wyjaśnienie, jak działa ich aplikacja AI.
Rola państwa
Ponad połowa zapytanych uważa, że władze krajowe lub lokalne powinny odgrywać główną rolę, jeśli chodzi o ochronę danych konsumentów. Wielu z nich nie ufa w tym zakresie prywatnym firmom.
Im bardziej rządy i organizacje domagają się ochrony danych przekazywanych poza granice kraju, tym coraz więcej z nich wprowadza wymogi dotyczące lokalizacji danych, żądając, aby były one fizycznie przechowywane w kraju lub regionie, w którym zostały zebrane.
Czy ten artykuł był pomocny?
Oceniono: 0 razy