Odwiedzających stronę internetową operatora Virgin Mobile Polska wita duży komunikat opisujący wszczęcie procedury informacyjnej, a także zgłoszenia do UODO incydentu wycieku danych osobowych tj. imienia, nazwiska, numeru PESEL lub numeru dokumentu potwierdzającego tożsamość części abonentów prepaid.
Osoby, których dane wyciekły, mogą się spodziewać otrzymania komunikatu z ostrzeżeniem. Powiadomienia będą rozsyłane na adres e-mail lub SMS, zgodnie z kryterium rozporządzenia o ochronie danych osobowych (tzw. RODO).
Operator poinformował, że do ataku doszło 18 grudnia 2019 roku. Wyciek danych dotyczy 12.5% zarejestrowanych w sieci użytkowników korzystających z usług Virgin Mobile w formie prepaid. Firma informuje też, że nie doszło do wycieku danych użytkowników korzystających z oferty abonamentowej, którzy nie dokonywali rejestracji prepaid.
Virgin Mobile Polska z przykrością informuje, iż w dniach 18-22.12.2019 roku doszło do ataku hackerskiego na jedną z aplikacji informatycznych naszej Spółki, która umożliwiała dostęp do danych rejestrowych. W wyniku zamierzonego, umyślnego ataku, doszło do nieuprawnionego ujawnienia danych rejestrowych (zbieranych na podst. art. 60 b ustawy prawo telekomunikacyjne) tj. imienia, nazwiska, numeru PESEL lub numeru dokumentu potwierdzającego tożsamość części abonentów prepaid Spółki. Dotyczy to 12,5% rejestracji abonentów prepaid dokonanych przez Spółkę Atak hakerski nie dotyczy abonentów Virgin Mobile Polska korzystających z oferty abonamentowej, którzy nie dokonywali rejestracji prepaid.
Virgin Mobile Polska niezwłocznie po wykryciu ataku podjęła działania mające na celu zabezpieczenie danych abonentów przed dalszymi atakami, złożyła stosowne zawiadomienie do organu nadzoru zgodnie z RODO, złoży również zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa do organów ścigania. Spółka wzmocniła również procedury uniemożliwiające wykorzystanie danych abonentów, które zostały nielegalnie pozyskane (wprowadzenie dodatkowych/ponadstandardowych środków weryfikacji tożsamości), do składania dyspozycji dotyczących umów o świadczenie usług telekomunikacyjnych z tymi abonentami. Abonenci, których dane były celem ataku są informowani o zaistniałym incydencie.
Spółka podkreśla, iż opisany wyżej incydent jest wynikiem zaplanowanego i umyślnego ataku, oraz że atak dotyczy wyłącznie części abonentów naszej spółki dokonujących rejestracji prepaid. Podkreślamy, że dane abonentów Spółki są bezpieczne, a Spółka podjęła wszystkie działania wymagane przez RODO. Atakujący nie uzyskał dostępu do baz ani infrastruktury Virgin Mobile Polska, a jedynie do części danych udostępnianych przez pojedynczą aplikację.
Skutkiem cyberataku na Virgin Mobile jest wyciek danych identyfikujących obywatela. Numer dowodu (o serii operator nie wspomina) oraz PESEL to w teorii za mało, aby wziąć pożyczkę na inną osobę. W praktyce jest z tym różnie. Klienci mogą zaczerpnąć dodatkowych informacji u operatora. Powinni też zapoznać się z możliwością zastrzeżenia dowodu osobistego dla instytucji finansowych i parabanków.
Czy ten artykuł był pomocny?
Oceniono: 0 razy