Awaria światłowodu uziemiła klientów PKO BP, Inteligo i UPC Polska

27 października, 2018

Zapewne wielu z was zastanawia się, co działo się w ciągu ostatniej doby z bankami PKO Bank Polski oraz jego internetowym odpowiednikiem PKO Inteligo. Otóż jak informuje sam bank, doszło do uszkodzenia światłowodu łączącego dwa oddziały banku podczas prac budowlanych. Prawdopodobnie pech chciał, że w tym samy miejscu znajdowało się awaryjne łącze do następnego węzła komunikacyjnego, i tak też się złożyło, że również miała miejsce podobna awaria łącza, z którego korzystało UPC Polska, dostawca telewizji i internetu. W związku z tym klienci nie mogli korzystać z wykupionych usług lub mieli dostęp do usług znacznie utrudniony.

W początkowej fazie awarii właściwie nie działało większość usług bankowości elektronicznej. Zarówno wpłaty i wypłaty z kont, operacje z kart płatniczych w Internecie oraz w terminalach w sklepach. Także był problem z zalogowaniem się do banku przez aplikację mobilną. Pracownicy infolinii nie mieli dostępu do danych klientów. Jednym słowem całkowita awaria. Padło wszystko, co wymagało uwierzytelnienia i autoryzacji na serwerach banku.

Usterka została dosyć szybko naprawiona, a wszystkie operacje przelewów przychodzących zostały zaksięgowane. Atak cyberprzestępczy został wykluczony.

eCard system płatności nie działał z powodu awarii PKO BPAwaria aplikacji IKO PKO Bank Polski

Komentarz PKO BP i Inteligo jest następujący:

Szanowni Państwo, informujemy, że utrudnienia zostały usunięte. Od godziny 16.30 przywrócony został pełen dostęp do usług bankowości elektronicznej iPKO i inteligo, od godz. 19.00 również do bankowości mobilnej IKO. Karty działały bez utrudnień. Wszystkie przelewy przychodzące zostały zaksięgowane.

Problemy były spowodowane przez niezależną od nas usterkę techniczną, przecięcie światłowodów zapewniających komunikację. O incydencie poinformowano odpowiednie organy państwowe.

Z uwagi na niedogodności, zdecydowaliśmy o zwolnieniu Klientów korzystających z iPKO Inteligo oraz IKO z opłat za przelewy natychmiastowe od dziś, od godz. 18.00 do poniedziałku, 29.10.2018 do końca dnia. Za wszystkie utrudnienia przepraszamy.

Z awarią borykał się także UPC, dostawca usług telewizji kablowej, szerokopasmowego dostępu do internetu i usług telefonicznych:

Z powodu awarii niezależnej od UPC (pożar) mieszkańcy warszawskiej dzielnicy Bemowo mogą mieć utrudnioną możliwość korzystania z naszych usług. Intensywnie pracujemy nad ich jak najszybszym przywróceniem. Za wszystkie niedogodności przepraszamy.

Przypadek awarii banku oraz dostawcy usług internetowych pokazuje, w jaki sposób toczy się dzisiaj cyberwojnę. Wcale nie są potrzebne konwencjonalne rakiety i czołgi. Wystarczy odciąć społeczeństwu dostęp od pieniędzy, a na dłuższą metę skutki mogłyby być katastrofalne. A co by się stało, gdybyśmy zostalibyśmy pozbawieni dostępu do prądu i gazu, to aż strach pomyśleć.

Czy ten artykuł był pomocny?

Oceniono: 0 razy

Picture of Adrian Ścibor

Adrian Ścibor

W ramach działań związanych z cyberbezpieczeństwem odpowiada w AVLab za przeprowadzanie testów rozwiązań ochronnych przed zagrożeniami. Opracowuje strategie oraz narzędzia, które pomagają w ochronie danych i systemów przed cyberatakami. Współuczestnik międzynarodowej grupy non-profit AMTSO, która zrzesza ekspertów IT.
Picture of Adrian Ścibor

Adrian Ścibor

W ramach działań związanych z cyberbezpieczeństwem odpowiada w AVLab za przeprowadzanie testów rozwiązań ochronnych przed zagrożeniami. Opracowuje strategie oraz narzędzia, które pomagają w ochronie danych i systemów przed cyberatakami. Współuczestnik międzynarodowej grupy non-profit AMTSO, która zrzesza ekspertów IT.

PODZIEL SIĘ:

guest
2 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments

Zapisz się na newsletter

Informacje o cyberbezpieczeństwie prosto na skrzynkę pocztową!

Dodatkowo otrzymasz poradnik „Jak bezpiecznie funkcjonować w cyfrowym świecie”

[ninja_tables id=”27481″]

\r\n <\/div>\r\n<\/div>\r\n","isUserRated":"0","version":"7.6.29","wc_post_id":"18972","isCookiesEnabled":"1","loadLastCommentId":"0","dataFilterCallbacks":[],"phraseFilters":[],"scrollSize":"32","is_email_field_required":"1","url":"https:\/\/avlab.pl\/wp-admin\/admin-ajax.php","customAjaxUrl":"https:\/\/avlab.pl\/wp-content\/plugins\/wpdiscuz\/utils\/ajax\/wpdiscuz-ajax.php","bubbleUpdateUrl":"https:\/\/avlab.pl\/wp-json\/wpdiscuz\/v1\/update","restNonce":"bdc9faf671","is_rate_editable":"0","menu_icon":"https:\/\/avlab.pl\/wp-content\/plugins\/wpdiscuz\/assets\/img\/plugin-icon\/wpdiscuz-svg.svg","menu_icon_hover":"https:\/\/avlab.pl\/wp-content\/plugins\/wpdiscuz\/assets\/img\/plugin-icon\/wpdiscuz-svg_hover.svg"}; var wpdiscuzUCObj = {"msgConfirmDeleteComment":"Are you sure you want to delete this comment?","msgConfirmCancelSubscription":"Are you sure you want to cancel this subscription?","msgConfirmCancelFollow":"Are you sure you want to cancel this follow?","additionalTab":"0"}; -->