Zapewne wielu z was zastanawia się, co działo się w ciągu ostatniej doby z bankami PKO Bank Polski oraz jego internetowym odpowiednikiem PKO Inteligo. Otóż jak informuje sam bank, doszło do uszkodzenia światłowodu łączącego dwa oddziały banku podczas prac budowlanych. Prawdopodobnie pech chciał, że w tym samy miejscu znajdowało się awaryjne łącze do następnego węzła komunikacyjnego, i tak też się złożyło, że również miała miejsce podobna awaria łącza, z którego korzystało UPC Polska, dostawca telewizji i internetu. W związku z tym klienci nie mogli korzystać z wykupionych usług lub mieli dostęp do usług znacznie utrudniony.

W początkowej fazie awarii właściwie nie działało większość usług bankowości elektronicznej. Zarówno wpłaty i wypłaty z kont, operacje z kart płatniczych w Internecie oraz w terminalach w sklepach. Także był problem z zalogowaniem się do banku przez aplikację mobilną. Pracownicy infolinii nie mieli dostępu do danych klientów. Jednym słowem całkowita awaria. Padło wszystko, co wymagało uwierzytelnienia i autoryzacji na serwerach banku.

Usterka została dosyć szybko naprawiona, a wszystkie operacje przelewów przychodzących zostały zaksięgowane. Atak cyberprzestępczy został wykluczony.

eCard system płatności nie działał z powodu awarii PKO BP
Klienci skarżyli się, że nie mogli zapłacić w sieci za dokonane zakupy w sklepach internetowych.
Awaria aplikacji IKO PKO Bank Polski
Aplikacja banku IKO nie mogła uwierzytelnić użytkownika telefonu w systemie bankowym.

Komentarz PKO BP i Inteligo jest następujący:

Szanowni Państwo, informujemy, że utrudnienia zostały usunięte. Od godziny 16.30 przywrócony został pełen dostęp do usług bankowości elektronicznej iPKO i inteligo, od godz. 19.00 również do bankowości mobilnej IKO. Karty działały bez utrudnień. Wszystkie przelewy przychodzące zostały zaksięgowane.

Problemy były spowodowane przez niezależną od nas usterkę techniczną, przecięcie światłowodów zapewniających komunikację. O incydencie poinformowano odpowiednie organy państwowe.

Z uwagi na niedogodności, zdecydowaliśmy o zwolnieniu Klientów korzystających z iPKO Inteligo oraz IKO z opłat za przelewy natychmiastowe od dziś, od godz. 18.00 do poniedziałku, 29.10.2018 do końca dnia. Za wszystkie utrudnienia przepraszamy.

Z awarią borykał się także UPC, dostawca usług telewizji kablowej, szerokopasmowego dostępu do internetu i usług telefonicznych:

Z powodu awarii niezależnej od UPC (pożar) mieszkańcy warszawskiej dzielnicy Bemowo mogą mieć utrudnioną możliwość korzystania z naszych usług. Intensywnie pracujemy nad ich jak najszybszym przywróceniem. Za wszystkie niedogodności przepraszamy.

Przypadek awarii banku oraz dostawcy usług internetowych pokazuje, w jaki sposób toczy się dzisiaj cyberwojnę. Wcale nie są potrzebne konwencjonalne rakiety i czołgi. Wystarczy odciąć społeczeństwu dostęp od pieniędzy, a na dłuższą metę skutki mogłyby być katastrofalne. A co by się stało, gdybyśmy zostalibyśmy pozbawieni dostępu do prądu i gazu, to aż strach pomyśleć.

AUTOR:

Adrian Ścibor

Podziel się

Komentarze

txkx pon., 29-10-2018 - 13:18

"Wcale nie są potrzebne konwencjonalne rakiety i czołgi" - to raczej bardzo pocieszające, może ludzkość zacznie toczyć wojny tylko w cyberprzestrzeni, a do przecięcia i uśmiercenia "aorty" {światłowodu} wystarczy zwykły scyzoryk.

Dan czw., 08-11-2018 - 21:00

Identyczna awaria światłowodu (lub raczej kilku) uziemiła znaczną część w Tychach.

Zdarzenie ciekawe w kontekście e-Zwolnień, e-Skierowań, projektu e-Zdrowie jak również synchronizacji danych pomiędzy podmiotami medycznymi - projekt od 2020 roku. Aktualnie możliwa jest częściowa praca w trybie offline. Wkrótce jedyną opcją będzie kilku dostawców idących nie po tym samym medium np światłowód i LTE.

Czy ktoś z Was widział rozwiązanie klasy UTM dla SOHO w poradni stomatologicznej z jednym gabinetem? Ja również nie ;-)

Dodaj komentarz