Zapewne wielu z was zastanawia się, co działo się w ciągu ostatniej doby z bankami PKO Bank Polski oraz jego internetowym odpowiednikiem PKO Inteligo. Otóż jak informuje sam bank, doszło do uszkodzenia światłowodu łączącego dwa oddziały banku podczas prac budowlanych. Prawdopodobnie pech chciał, że w tym samy miejscu znajdowało się awaryjne łącze do następnego węzła komunikacyjnego, i tak też się złożyło, że również miała miejsce podobna awaria łącza, z którego korzystało UPC Polska, dostawca telewizji i internetu. W związku z tym klienci nie mogli korzystać z wykupionych usług lub mieli dostęp do usług znacznie utrudniony.
W początkowej fazie awarii właściwie nie działało większość usług bankowości elektronicznej. Zarówno wpłaty i wypłaty z kont, operacje z kart płatniczych w Internecie oraz w terminalach w sklepach. Także był problem z zalogowaniem się do banku przez aplikację mobilną. Pracownicy infolinii nie mieli dostępu do danych klientów. Jednym słowem całkowita awaria. Padło wszystko, co wymagało uwierzytelnienia i autoryzacji na serwerach banku.
Usterka została dosyć szybko naprawiona, a wszystkie operacje przelewów przychodzących zostały zaksięgowane. Atak cyberprzestępczy został wykluczony.
Komentarz PKO BP i Inteligo jest następujący:
Szanowni Państwo, informujemy, że utrudnienia zostały usunięte. Od godziny 16.30 przywrócony został pełen dostęp do usług bankowości elektronicznej iPKO i inteligo, od godz. 19.00 również do bankowości mobilnej IKO. Karty działały bez utrudnień. Wszystkie przelewy przychodzące zostały zaksięgowane.
Problemy były spowodowane przez niezależną od nas usterkę techniczną, przecięcie światłowodów zapewniających komunikację. O incydencie poinformowano odpowiednie organy państwowe.
Z uwagi na niedogodności, zdecydowaliśmy o zwolnieniu Klientów korzystających z iPKO Inteligo oraz IKO z opłat za przelewy natychmiastowe od dziś, od godz. 18.00 do poniedziałku, 29.10.2018 do końca dnia. Za wszystkie utrudnienia przepraszamy.
Z awarią borykał się także UPC, dostawca usług telewizji kablowej, szerokopasmowego dostępu do internetu i usług telefonicznych:
Z powodu awarii niezależnej od UPC (pożar) mieszkańcy warszawskiej dzielnicy Bemowo mogą mieć utrudnioną możliwość korzystania z naszych usług. Intensywnie pracujemy nad ich jak najszybszym przywróceniem. Za wszystkie niedogodności przepraszamy.
Przypadek awarii banku oraz dostawcy usług internetowych pokazuje, w jaki sposób toczy się dzisiaj cyberwojnę. Wcale nie są potrzebne konwencjonalne rakiety i czołgi. Wystarczy odciąć społeczeństwu dostęp od pieniędzy, a na dłuższą metę skutki mogłyby być katastrofalne. A co by się stało, gdybyśmy zostalibyśmy pozbawieni dostępu do prądu i gazu, to aż strach pomyśleć.
Czy ten artykuł był pomocny?
Oceniono: 0 razy