Awaria światłowodu uziemiła klientów PKO BP, Inteligo i UPC Polska

27 października, 2018

Zapewne wielu z was zastanawia się, co działo się w ciągu ostatniej doby z bankami PKO Bank Polski oraz jego internetowym odpowiednikiem PKO Inteligo. Otóż jak informuje sam bank, doszło do uszkodzenia światłowodu łączącego dwa oddziały banku podczas prac budowlanych. Prawdopodobnie pech chciał, że w tym samy miejscu znajdowało się awaryjne łącze do następnego węzła komunikacyjnego, i tak też się złożyło, że również miała miejsce podobna awaria łącza, z którego korzystało UPC Polska, dostawca telewizji i internetu. W związku z tym klienci nie mogli korzystać z wykupionych usług lub mieli dostęp do usług znacznie utrudniony.

W początkowej fazie awarii właściwie nie działało większość usług bankowości elektronicznej. Zarówno wpłaty i wypłaty z kont, operacje z kart płatniczych w Internecie oraz w terminalach w sklepach. Także był problem z zalogowaniem się do banku przez aplikację mobilną. Pracownicy infolinii nie mieli dostępu do danych klientów. Jednym słowem całkowita awaria. Padło wszystko, co wymagało uwierzytelnienia i autoryzacji na serwerach banku.

Usterka została dosyć szybko naprawiona, a wszystkie operacje przelewów przychodzących zostały zaksięgowane. Atak cyberprzestępczy został wykluczony.

eCard system płatności nie działał z powodu awarii PKO BPAwaria aplikacji IKO PKO Bank Polski

Komentarz PKO BP i Inteligo jest następujący:

Szanowni Państwo, informujemy, że utrudnienia zostały usunięte. Od godziny 16.30 przywrócony został pełen dostęp do usług bankowości elektronicznej iPKO i inteligo, od godz. 19.00 również do bankowości mobilnej IKO. Karty działały bez utrudnień. Wszystkie przelewy przychodzące zostały zaksięgowane.

Problemy były spowodowane przez niezależną od nas usterkę techniczną, przecięcie światłowodów zapewniających komunikację. O incydencie poinformowano odpowiednie organy państwowe.

Z uwagi na niedogodności, zdecydowaliśmy o zwolnieniu Klientów korzystających z iPKO Inteligo oraz IKO z opłat za przelewy natychmiastowe od dziś, od godz. 18.00 do poniedziałku, 29.10.2018 do końca dnia. Za wszystkie utrudnienia przepraszamy.

Z awarią borykał się także UPC, dostawca usług telewizji kablowej, szerokopasmowego dostępu do internetu i usług telefonicznych:

Z powodu awarii niezależnej od UPC (pożar) mieszkańcy warszawskiej dzielnicy Bemowo mogą mieć utrudnioną możliwość korzystania z naszych usług. Intensywnie pracujemy nad ich jak najszybszym przywróceniem. Za wszystkie niedogodności przepraszamy.

Przypadek awarii banku oraz dostawcy usług internetowych pokazuje, w jaki sposób toczy się dzisiaj cyberwojnę. Wcale nie są potrzebne konwencjonalne rakiety i czołgi. Wystarczy odciąć społeczeństwu dostęp od pieniędzy, a na dłuższą metę skutki mogłyby być katastrofalne. A co by się stało, gdybyśmy zostalibyśmy pozbawieni dostępu do prądu i gazu, to aż strach pomyśleć.

Czy ten artykuł był pomocny?

Oceniono: 0 razy

Picture of Adrian Ścibor

Adrian Ścibor

W ramach działań związanych z cyberbezpieczeństwem odpowiada w AVLab za przeprowadzanie testów rozwiązań ochronnych przed zagrożeniami. Opracowuje strategie oraz narzędzia, które pomagają w ochronie danych i systemów przed cyberatakami. Współuczestnik międzynarodowej grupy non-profit AMTSO, która zrzesza ekspertów IT.
Picture of Adrian Ścibor

Adrian Ścibor

W ramach działań związanych z cyberbezpieczeństwem odpowiada w AVLab za przeprowadzanie testów rozwiązań ochronnych przed zagrożeniami. Opracowuje strategie oraz narzędzia, które pomagają w ochronie danych i systemów przed cyberatakami. Współuczestnik międzynarodowej grupy non-profit AMTSO, która zrzesza ekspertów IT.

PODZIEL SIĘ:

guest
2 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments

Zapisz się na newsletter

Informacje o cyberbezpieczeństwie prosto na skrzynkę pocztową!

Dodatkowo otrzymasz poradnik „Jak bezpiecznie funkcjonować w cyfrowym świecie”

Wyrażam zgodę na przesłanie oferty drogą telefoniczną przez IT Partners security sp. z o.o. z siedzibą Katowicach ul.Padereskiego 35 na podany przeze mnie adres e-mail zgodnie z ustawą z dnia 10 maja 2018 roku o ochronie danych osobowych (Dz. Ustaw z 2018, poz. 1000) oraz zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO).

Wyrażam zgodę na przesłanie oferty drogą mailową przez IT Partners security sp. z o.o. z siedzibą Katowicach ul.Padereskiego 35 na podany przeze mnie adres e-mail zgodnie z ustawą z dnia 10 maja 2018 roku o ochronie danych osobowych (Dz. Ustaw z 2018, poz. 1000) oraz zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO).

[ninja_tables id=”27481″]