Check Point: Facebook jest najczęściej podrabianą marką w atakach phishingowych

6 lutego 2020

Pracownicy Check Point przygotowali raport bezpieczeństwa, w którym wyszczególnili marki znanych firm z całego świata, które w ostatnim czasie były najczęściej podrabiane w atakach na użytkowników w Q4 2019.

W ataku phishingowym z wykorzystaniem marki, przestępcy próbują imitować oficjalną stronę dobrze znanego serwisu, używając podobnej nazwy domeny lub adresu URL oraz wyglądu strony zbliżonego do oryginalnej. Wejście na fałszywą stronę może nastąpić poprzez kliknięcie w link, przekierowanie podczas przeglądania sieci lub używanie złośliwej aplikacji mobilnej. Fałszywa strona często zawiera formularz mający na celu kradzież danych logowania, płatności lub innych prywatnych informacji użytkownika.

Najczęściej podrabiane marki w Q4 2019

  1. Facebook (użyty w 18% ataków na świecie)
  2. Yahoo (10%)
  3. Netflix (5%)
  4. PayPal (5%)
  5. Microsoft (3%)
  6. Spotify (3%)  
  7. Apple (2%)
  8. Google (2%)
  9. Chase (2%)
  10. Ray-Ban (2%)

Facebook phishing

W ciągu ostatniego kwartału 2019 roku występowały znaczące różnice w sposobie wykorzystywania marek przy różnych formach ataku. Przykładowo, na urządzeniach mobilnych, przestępcy skupiali się głównie na znanych markach z branży technologicznej i social media, a także banków, podczas gdy w wiadomościach e-mail, numerem 2 była część kampanii zakupowej przed Black Friday w listopadzie 2019.

Oprócz platform społecznościowych, przestępcy podrabiali również:

Email (27% wszystkich ataków w Q4):

  1. Yahoo
  2. Rbs (Ray-Ban Sunglasses)
  3. Microsoft
  4. Dropbox

Strony internetowe (48% wszystkich ataków w Q4):

  1. Spotify
  2. Microsoft
  3. PayPal
  4. Facebook

Urządzenia mobilne (25% wszystkich ataków w Q4):

  1. Mobilna bankowość Chase
  2. Facebook
  3. Apple
  4. PayPal

Raport powstał na podstawie danych pochodzących z TheatCloud firmy Check Point, która dostarcza danych o zagrożeniach i trendach w atakach z globalnej sieci sensorów. Baza danych ThreatCloud zawiera ponad 250 milionów adresów analizowanych pod kątem botów, ponad 11 milionów sygnatur złośliwego oprogramowania oraz ponad 5,5 miliona zainfekowanych stron internetowych, i pomaga identyfikować miliony nowych typów złośliwego oprogramowania każdego dnia.

PODZIEL SIĘ:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
AUTOR: Adrian Ścibor
Redaktor prowadzący AVLab.pl i CheckLab.pl.
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Newsletter

BĄDŹ ZAWSZE NA BIEŻĄCO!

Newsletter

ZAPISZ SIĘ NA POWIADOMIENIA
BĄDŹ ZAWSZE NA BIEŻĄCO!
zapisz się

Bitdefender GravityZone Webinarium

Dowiedz się, co eksperci mówią o GravityZone

POLECANE PRODUKTY

YUBIKEY

Klucze zabezpieczające

100% ochrony przed phishingiem

Newsletter

BĄDŹ ZAWSZE NA BIEŻĄCO!

Newsletter

ZAPISZ SIĘ NA POWIADOMIENIA
BĄDŹ ZAWSZE NA BIEŻĄCO!
zapisz się

Newsletter

BĄDŹ ZAWSZE NA BIEŻĄCO!

Newsletter

ZAPISZ SIĘ NA POWIADOMIENIA E-MAIL I ZAWSZE BĄDŹ NA BIEŻĄCO!
zapisz się

POLECANE PRODUKTY

YUBICO

Klucze zabezpieczające

SILNE UWIERZYTELNIANIE DWUSKŁADNIKOWE, WIELOSKŁADNIKOWE I BEZ HASŁA

Bitdefender GravityZone Webinarium

Dowiedz się, co eksperci mówią o GravityZone