Chmury są dobrze zabezpieczone. Problemem są ludzie i brak procedur

7 maja 2019

Incydenty związane z infrastrukturą chmurową częściej zdarzają się na skutek działań pracowników klienta niż dostawców chmury. Tak wynika z nowego raportu przygotowanego przez Kaspersky Lab. Firmy oczekują, że dostawcy chmury zapewnią bezpieczeństwo danym przechowywanym na takich platformach. Jednak około 90% (88% w przypadku firm z sektora MŚP oraz 91% w przypadku korporacji) incydentów naruszenia bezpieczeństwa danych biznesowych w chmurze nie wynika z problemów, za które odpowiada dostawca chmury, ale z wykorzystywania socjotechniki wobec pracowników klientów.

Stosowanie chmury oferuje organizacjom korzyści w postaci bardziej elastycznych procesów biznesowych, mniejszych nakładów inwestycyjnych oraz szybszego inicjowania obsługi administracyjnej IT. Z drugiej strony pojawiają się obawy dotyczące integralności infrastruktury chmury oraz bezpieczeństwa danych organizacji. Co najmniej jedna trzecia firm z sektora MŚP oraz korporacji (odpowiednio – 35% i 39%) obawia się incydentów związanych z infrastrukturą IT utrzymywaną na zewnątrz. Skutki incydentu mogą zniwelować oferowane przez chmurę korzyści i spowodować dotkliwe szkody handlowe oraz wizerunkowe.

Chociaż głównym przedmiotem obaw organizacji jest integralność zewnętrznych platform chmury, źródło zagrożeń znajduje się znacznie bliżej.

Jedna trzecia incydentów (33%) w chmurze jest spowodowana wykorzystaniem socjotechniki, która wpływa na zachowanie pracowników, a tylko 11% incydentów można przypisać działaniom dostawcy chmury.

Badanie pokazuje, że jest jeszcze wiele do zrobienia, jeśli chodzi o zapewnienie odpowiednich środków cyberbezpieczeństwa podczas współpracy z firmami trzecimi. Jedynie 39% małych i średnich firm oraz połowa (47%) przedsiębiorstw wdrożyła zindywidualizowaną ochronę chmury. Prawdopodobnie wynika to z tego, że firmy w dużej mierze polegają na cyberbezpieczeństwie po stronie dostawcy.

Firma migrująca do chmury publicznej musi przede wszystkim zrozumieć, kto odpowiada za jej dane biznesowe. Dostawcy chmury zwykle stosują wyspecjalizowane środki cyberbezpieczeństwa w celu ochrony swoich platform i klientów, jednak gdy zagrożenie występuje po stronie klienta, dostawca chmury nie ponosi za nie odpowiedzialności. Z naszego badania wynika, że firmy powinny zwracać większą uwagę na higienę cyberbezpieczeństwa wśród swoich pracowników i podjąć działania, które zabezpieczą ich środowisko chmury od wewnątrz.

– powiedział Maksim Frołow, wiceprezes ds. sprzedaży globalnej, Kaspersky Lab.

PODZIEL SIĘ:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
AUTOR: Adrian Ścibor
Redaktor prowadzący AVLab.pl i CheckLab.pl.
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Newsletter

BĄDŹ ZAWSZE NA BIEŻĄCO!

Newsletter

ZAPISZ SIĘ NA POWIADOMIENIA
BĄDŹ ZAWSZE NA BIEŻĄCO!
zapisz się

POLECANE PRODUKTY

YUBICO

Klucze zabezpieczające

SILNE UWIERZYTELNIANIE DWUSKŁADNIKOWE, WIELOSKŁADNIKOWE I BEZ HASŁA

ankieta

Czy w Twojej firmie używa się dwuskładnikowego logowania?
GŁOSUJ

Newsletter

BĄDŹ ZAWSZE NA BIEŻĄCO!

Newsletter

ZAPISZ SIĘ NA POWIADOMIENIA
BĄDŹ ZAWSZE NA BIEŻĄCO!
zapisz się

Newsletter

BĄDŹ ZAWSZE NA BIEŻĄCO!

Newsletter

ZAPISZ SIĘ NA POWIADOMIENIA E-MAIL I ZAWSZE BĄDŹ NA BIEŻĄCO!
zapisz się

POLECANE PRODUKTY

YUBICO

Klucze zabezpieczające

SILNE UWIERZYTELNIANIE DWUSKŁADNIKOWE, WIELOSKŁADNIKOWE I BEZ HASŁA

ankieta

Czy w Twojej firmie używa się dwuskładnikowego logowania?
GŁOSUJ