Co zrobić, kiedy Webroot blokuje strony internetowe i pliki Windows?

26 kwietnia, 2017

W krótkim odstępie czasu antywirusy firmy Webroot po raz drugi przyczyniają się do biznesowych zastojów. Dwa miesiące temu, na skutek niepoprawnych sygnatur w chmurze, Webroot wyświetlał ekran śmierci podczas uruchamiania komputerów. Tym razem incydent jest tak samo poważny co wcześniej – wykrywanie systemowych plików jako szkodliwe oprogramowanie, plików zawierających słowa kluczowe o podwyższonym ryzyku, blokowanie stron internetowych, które identyfikowane są jako phishing – to wszystko nie przyniesie amerykańskiej firmie chluby.

Do błędów, które zgłaszają klienci producentowi na oficjalnym forum oraz na Twitterze, i które najprawdopodobniej są wynikiem błędnej klasyfikacji sum kontrolnych plików, należy dopisać uniemożliwienie uruchomienia się komputerów. Są to jednak skrajne przypadki, które niestety mogą się przydarzyć w najmniej odpowiednim momencie.

Producent opracował krótką instrukcję, która może pomóc użytkownikom biznesowym oraz indywidualnym. Nie jest to jednak rozwiązanie trwałe. Prace nad udostępnieniem aktualizacji ciągle trwają.

C Nr7pVVoAE8P s
Blokowany Facebook.

Instrukcja dla użytkowników domowych

1. Uruchom pełne skanowanie systemu.

2. Przejdź do kwarantanny.

3. Spośród plików w kwarantannie, które zostały wykryte jako wirusy, ale 24 kwietnia pomiędzy godziną 20 a 23, zaznacz je i przywróć.

Jak można przeczytać, nie jest to najlepsze rozwiązanie. To właśnie wtedy antywirusy Webroot „oszalały”, czyli 24 kwietnia pomiędzy godziną 12 a 15 po południu czasu amerykańskiego. W Polsce, 24 kwietnia, zegar wskazywał na przedział pomiędzy 20 a 23 późnym wieczorem.

Przywrócenie wszystkich plików z tego okresu może pomóc w doprowadzeniu systemu Windows do stanu sprzed incydentu spowodowanego przez Webroota, jednak niewprawieni w boju z wirusami użytkownicy mogą nieumyślnie przywrócić wykryte w tym czasie malware. Po wykonaniu instrukcji zalecamy ponowne uruchomienie pełnego skanowania. 

Instrukcja dla administratorów

W przypadku antywirusów Webroot dla firm problem występował od godziny 13 do 15 po południu czasu amerykańskiego, a więc (+8) od godziny 21 do 23 późnym wieczorem czasu polskiego. Webroot błędnie klasyfikował pliki jako złośliwe oprogramowanie. Powodowało to wiele fałszywych alarmów i innych nieprzewidzianych błędów w działaniu programów.

1. Jeśli komputery firmowe są podłączone do Active Directory, spróbuj przywrócić system z godziny sprzed wystąpienia incydentu.

2. Dostęp do agenta poprzez GUI możliwy jest np. wtedy, kiedy komputery znajdują się w polityce bezpieczeństwa „unmanaged” lub w innej, jeśli administrator skonfigurował politykę w taki sposób, aby pracownik miał dostęp do interfejsu antywirusa. Postępuj według instrukcji dla użytkowników domowych.

3. Jeśli uruchomienie systemu w trybie normalnym nie jest możliwe, należy spróbować trybu awaryjnego z dostępem do sieci i postępować według instrukcji dla użytkowników domowych.

4. Rozwiązanie zdalne dla wszystkich końcówek:

4.1 Zaloguj się do konsoli.

4.2 Przejdź do zakładki „Group Management”.

4.3 Wybierz z menu komendę: „ Agent Commands > Files and Processes > Reverify All Files and Processes”. Ponowna weryfikacja plików powinna przywrócić z kwarantanny błędnie sklasyfikowane pliki jako wirusy.

4.4 Przejdź do zakładki “Endpoint protection” i kliknij “Status”.

4.5 Kliknij menu „View”, które znajduje się pod „Blocked Programs”. Zostanie wyświetlona lista 4.6 wszystkich plików z grupy „”Uncategorized File” lub „Whitelisted File”, które należy przywrócić w kroku 4.7.

4.7 Należy powtórzyć krok 4.3

4.8 Aby się upewnić, czy wszystkie pliki zostały przywrócone, a prawdziwe malware przeniesione z powrotem do kwarantanny, wykonujemy skanowanie: zakładka „Agent Commands > Agent > Scan”.

Zanim zaczniecie wieszać psy na produktach Webroot, musicie zdawać sobie sprawę, że wpadki antywirusów zdarzają się regularnie. Jedne są bardziej, a inne mniej spektakularne. I tak:

PODZIEL SIĘ:

Czy ten artykuł był pomocny?

Kliknij na gwiazdkę, aby zagłosować!

Średnia ocena: 0 / 5. Liczba głosów: 0

Jak na razie nikt nie podzielił się opinią.

guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Wyrażam zgodę na przesłanie oferty drogą telefoniczną przez IT Partners security sp. z o.o. z siedzibą Katowicach ul.Padereskiego 35 na podany przeze mnie adres e-mail zgodnie z ustawą z dnia 10 maja 2018 roku o ochronie danych osobowych (Dz. Ustaw z 2018, poz. 1000) oraz zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO).

Wyrażam zgodę na przesłanie oferty drogą mailową przez IT Partners security sp. z o.o. z siedzibą Katowicach ul.Padereskiego 35 na podany przeze mnie adres e-mail zgodnie z ustawą z dnia 10 maja 2018 roku o ochronie danych osobowych (Dz. Ustaw z 2018, poz. 1000) oraz zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO).

[ninja_tables id=”27481″]