Miliony bardzo małych firm zatrudniających poniżej 20 pracowników, od gabinetów dentystycznych, doradców finansowych, niezależnych radców prawnych, firm z branży doradztwa IT, skupiają się na swojej podstawowej działalności i wygrywają na takim podejściu. Jednocześnie wiele z nich może w ten sposób zaniedbać kwestie bezpieczeństwa IT i narazić na ryzyko swoich klientów oraz przyszłość swojego biznesu.
Badanie „2013 Data Breach Investigations Report”1 firmy Verizon zawierające dane pochodzące z ogólnoświatowych dochodzeń kryminalistycznych pokazuje, że spośród 621 przeanalizowanych incydentów naruszenia ochrony danych 193 – ponad 30 procent – miało miejsce w firmach zatrudniających 100 lub mniej pracowników. Eksperci z Kaspersky Lab radzą, jak wyeliminować najczęściej występujące zagrożenia.
Z badania przeprowadzonego przez PricewaterhouseCoopers w 2013 r. dla U.K. Department for Business Innovation & Skills wynika, że liczba incydentów naruszenia ochrony danych wzrosła w małych i średnich firmach o 76%. Spośród małych firm, które zostały zaatakowane w zeszłym roku, 15% potwierdziło, że doświadczyło nieautoryzowanego dostępu do swoich danych biznesowych, a 9% przyznało, że padło ofiarą kradzieży własności intelektualnej. Chociaż zyski z włamania się do małej firmy nie są tak wysokie jak w przypadku ataków na duże korporacje, łatwość przeprowadzenia działań cyberprzestępczych na mniejsze organizacje oznacza, że agresorzy mogą po prostu zwiększyć liczbę ataków w celu uzyskania większych przychodów.
Konsekwencje zaniedbania kwestii bezpieczeństwa mogą okazać się tragiczne dla małych firm. Częstym celem cyberprzestępców są firmy, które świadczą usługi finansowe lub związane z ochroną zdrowia. W obu tych sektorach klienci powierzają firmom ogromną ilość poufnych informacji – dokumentację medyczną, dane bankowe i dotyczące płatności oraz inne poufne informacje. W przypadku dostawców usług finansowych i związanych z ochroną zdrowia konsekwencje takich ataków są liczne i obejmują uszczerbek na reputacji oraz utratę rozgniewanych lub zaniepokojonych klientów, jak również awarię sieci komputerowej, która osłabia możliwości działania firmy. Innym problemem małych firm z tych sektorów są potencjalne sprawy sądowe i wysokie grzywny w przypadku, gdy incydent naruszenia ochrony danych stanowił pogwałcenie przepisów.
Branża usług finansowych pod oblężeniem cyberprzestępców
Według PricewaterhouseCoopers cyberprzestępczość stała się drugim, zaraz po defraudacji aktywów, najbardziej rozpowszechnionym rodzajem przestępstwa gospodarczego, którego celem padają firmy oferujące usługi finansowe. Chociaż instytucje finansowe czerpią korzyści z wymogów regulacyjnych i przepisów branżowych mających na celu ochronę danych klientów, drobni dostawcy usług finansowych mają związane ręce z powodu ograniczonego budżetu i braku doświadczenia w zakresie ochrony informacji swoich klientów. Jeśli dodamy do tego wymagania dostępu online i wygody, jakie posiada większość klientów, pojawia się spore wyzwanie, z którym firmy muszą się zmierzyć. Organizacje te stanowią oczywisty cel cyberprzestępców, którzy próbują ukraść przechowywane informacje dotyczące karty kredytowej, dane uwierzytelniające i dane dotyczące kont bankowych klientów.
Zdobycie dużego klienta stanowi kamień milowy dla każdej rozwijającej się firmy. W przypadku drobnych dostawców usług finansowych prowadzenie podatków lokalnego sklepu spożywczego lub pomoc w obsłudze płac lokalnym organizacjom charytatywnym świadczy o rozwoju i wiele podmiotów chwali się na swojej stronie internetowej takimi klientami. Jednak cyberprzestępcy mogą widzieć w tym sposobność zaatakowania małej firmy, aby poprzez nią zdobyć dostęp do większych klientów.
Jaką wartość mają dla cyberprzestępców dostawcy usług związanych z ochroną zdrowia
Dokumenty finansowe, jakkolwiek niezwykle poufne, nie mogą równać się z dokumentacją medyczną, często przechowywaną w małych gabinetach lekarskich, dentystycznych oraz innych niezależnych dostawców usług związanych ze służbą zdrowia. Incydent złamania zabezpieczeń IT w tych organizacjach spowoduje nie tylko naruszenie poufności danych pacjenta, ale bez wątpienia podważy również zaufanie wszystkich klientów.
Cyberprzestępcy mają wyraźny interes w atakowaniu organizacji z tego sektora. Badanie z 2012 r. opublikowane przez Ponemon Institute3 pokazuje, że 94% szpitali w Stanach Zjednoczonych doświadczyło w ciągu minionych dwóch lat przynajmniej jednego incydentu naruszenia poufności danych. Jednak cyberprzestępcy zwykle nie są zainteresowani dokumentacją dotyczącą ciśnienia krwi pacjenta czy przyjmowanych przez niego leków… chcą ich pieniędzy. Z raportu wynika, że skradzione informacje w większości obejmowały rachunki wystawiane pacjentom oraz informacje dotyczące ubezpieczenia. Kradzież tożsamości, również w celu zagarnięcia pieniędzy, to częsta konsekwencja takich incydentów.
Chociaż drobni dostawcy usług związanych z ochroną zdrowia nie mają do czynienia z tak dużą ilością informacji o pacjentach jak w przypadku większych szpitali, zmieniający się charakter dokumentacji dotyczącej zdrowia pacjentów oznacza, że jest ona podatna na zagrożenia. Dokumentacja medyczna w coraz większym stopniu ulega cyfryzacji, a przez to może zostać łatwo przeniesiona na laptopy i urządzenia mobilne, takie jak smartfony i tablety. To oznacza, że oprócz rozwiązania problemu infekcji komputerów przez wyrafinowane szkodliwe oprogramowanie bardzo małe firmy muszą również podjąć wysiłki, aby przenośne komputery i urządzenia mobilne zawierające karty pacjenta nie padły ofiarą fizycznej kradzieży.
Co należy zrobić – kilka porad od ekspertów z Kaspersky Lab
Małe firmy wszelkiego rodzaju, a szczególnie dostawcy usług finansowych i związanych z ochroną zdrowia, muszą zrozumieć, że przechowywane przez nie dane mogą pozwolić na zidentyfikowanie tożsamości ich klientów (np. nazwisko, adres, numer telefonu itd.); informacji dotyczących stanu zdrowia i wielu innych aspektów (numery kart kredytowych, kody weryfikacyjne, adresy wystawienia faktury i wysyłki, historia zakupów, zachowania konsumenckie itd.).
Eksperci z Kaspersky Lab zalecają drobnym dostawcom usług finansowych i związanych z ochroną zdrowia stosowanie ograniczonej liczby urządzeń mobilnych do celów biznesowych. Wprawdzie smartfony i tablety oferują pewną wygodę i stałą dostępność, niosą jednak ze sobą wiele nowych zagrożeń. Jeżeli jakiekolwiek urządzenia przenośne są wykorzystywane do celów biznesowych, muszą być wyposażone w funkcje ochrony przed kradzieżą, które umożliwiają zdalne zablokowanie zgubionego urządzenia i wyczyszczenie znajdujących się na nim danych.
Ważnym elementem zapewniania bezpieczeństwa poufnym informacjom jest również szyfrowanie danych. Szyfrowanie stanowi istotną technologię nie tylko w przypadku urządzeń mobilnych – powinno być także wykorzystywane na komputerach stacjonarnych i laptopach, jak również serwerach plików. Bardzo małe firmy znajdą technologię szyfrowania w rozwiązaniach bezpieczeństwa takich jak Kaspersky Small Office Security, które ułatwia zablokowanie dostępu cyberprzestępców do poufnych danych. Ponadto, właściwie zaszyfrowane dane zapewnią ochronę przed przypadkowym usunięciem oraz nieautoryzowanym dostępem uzyskanym przez pracownika.
W przypadku każdej firmy zapewnienie bezpieczeństwa IT zaczyna się od ochrony przed szkodliwym oprogramowaniem oraz narzędzi wykrywania proaktywnego, które można znaleźć w Kaspersky Small Office Security. Kolejnym łatwym sposobem na poprawienie ochrony jest wdrożenie wśród pracowników rygorystycznej dyscypliny dotyczącej haseł. Skutecznym sposobem wprowadzenia dobrych praktyk w tym zakresie jest stosowanie menadżera haseł, który przechowuje wszystkie hasła pracowników w zaszyfrowanych magazynach, dzięki czemu pracownicy muszą pamiętać tylko jedno „hasło główne”.
Małe firmy, niezależnie od rodzaju prowadzonej działalności, stanowią istotny cel dla cyberprzestępców – im cenniejsze dane posiadają, tym częściej są atakowane. Jedno niedopatrzenie właściciela firmy lub zła decyzja pracownika mogą skutkować włamaniem, które doprowadzi firmę do ruiny, a przy tak wielu cennych danych, które można ukraść, możemy przyjąć, że cyberprzestępcy, jak wszyscy złodzieje, nadal będą atakować cele, które uważają za najsłabsze i najłatwiejsze.
źródło: Kaspersky Lab
Czy ten artykuł był pomocny?
Oceniono: 0 razy