Wygraj Kindle Fire bez folii ochronnej - brzmi znajomo?

Eksperci z firmy ESET zidentyfikowali i doprowadzili do usunięcia kolejnego fałszywego konkursu w serwisie Facebook. Pułapkę zastawiono za pośrednictwem nieautoryzowanego profilu "Amazon Kindle Fire.", na którym widniała obietnica wygrania jednego z niemal 3 tysięcy czytników Kindle Fire. Urządzenia zostały wystawione jako nagrody w konkursie, ponieważ wycofano je ze sprzedaży rzekomo z uwagi na brak ... folii ochronnej.

Kamil Sadkowski z laboratorium antywirusowego firmy ESET zwraca uwagę, że to nie pierwszy taki konkurs na Facebooku, w którym brak folii ochronnej jest rzekomym powodem do rozdawania internautom sporej liczby popularnych gadżetów. Tym razem ktoś wykorzystał ten model oszustwa i podszył się pod firmę Amazon, mamiąc internautów obietnicą wygrania jednego z 2.839 czytników Kindle Fire. Co należało zrobić, aby taki czytnik wygrać? Wystarczyło polubić fanpage z konkursem i udostępnić zdjęcie nagrody z opisem. Oczywiście spełnienie tych warunków w żaden sposób nie przybliżało internautów do obiecanego gadżetu.

- Cały konkurs to typowy przekręt, w którym chodzi o zrekrutowanie możliwie jak największej liczby fanów danego fanpage'a, a następnie wystawienie takiego profilu na sprzedaż. Oczywiście razem z fanami - wyjaśnia Kamil Sadkowski, analityk zagrożeń z firmy ESET.

Informację o fałszywym konkursie z Kindle Fire udostępniło dalej ponad 16 tys. internautów. Dlaczego aż tak wielu użytkowników sieci dało się nabić w butelkę? Odpowiedzi udzieliła Aneta Stremska, doktor socjologii Uniwersytetu Śląskiego i trener katowickiego ośrodka szkoleniowego ACS DAGMA. Według niej powodów jest kilka, m.in. taki, że internauci wystawieni na wyjątkowo częsty w sieci kontakt z reklamami i różnego typu promocjami stają się mniej ostrożni. Nie bez znaczenia jest również fałszywe poczucie anonimowości w Internecie i związana z nią nadmierna swoboda w udostępnianiu informacji o samym sobie. Kluczowy jest jednak inny czynnik - automatyzm w obsłudze i korzystaniu z sieci, w tym z portali społecznościowych.

- Wielu użytkowników Facebooka klika "lubię to" bezmyślnie, bo zrobił to jego znajomy, bo jest dużo kliknięć, bo jakoś tak – bez uzasadnienia. Wielu moich rozmówców twierdzi, że obsługa Facebooka stała się dla nich tak mechaniczna, że odwiedzając ten serwis całkowicie wyłączają myślenie - podkreśla Aneta Stremska, doktor socjologii Uniwersytetu Śląskiego.

Profil z fałszywym konkursem został już usunięty z Facebooka. Eksperci nie mają jednak złudzeń, że wkrótce w sieci pojawi się kolejny taki przekręt, w którym będzie można "wygrać" popularny gadżet - oczywiście bez folii ochronnej.

Źródło: ESET.pl



Learn more about our offer

If you sell security solutions, are a distributor, authorized partner or developer and would like to share your portfolio with a group of potential customers, advertise an event, software, hardware or other services on AVLab - simply write to us. Or maybe you had to deal with ransomware? We can also help you decrypt your files.
Read more

We use Google Cloud Translation and Gengo API’s to translate articles with exception of our comparative tests.