Amerykańska analityczno-doradcza firma (z polskim oddziałem) Gartner zajmująca się doradzaniem przy podejmowaniu strategicznych i kluczowych decyzji dotyczących technologii IT, opublikowała coroczny raport „Magic Quadrant for Endpoint Protection Platforms 2018” dotyczący rozwiązań zabezpieczających biznesowe środowiska IT. Raport pokazuje mocne i słabe strony każdej firmy, przydzielając producentom różne tytuły opisujące ich obecną pozycję na rynku w konkretnych obszarach działalności w tak zwanym magicznym kwadracie:
Kwadrat Gartnera opisują jeszcze dwie osie. Oś pionowa określa możliwości, które ma dana firma do wdrożenia swoich pomysłów i rozwiązań. Są to zarówno możliwości finansowe, biznesowe jak i organizacyjne. Oś pozioma określa zdolność do przewidywania kierunków rozwoju całej branży.
Zróżnicowany rynek rozwiązań do ochrony środowisk IT
W badaniach rynkowych platform do zabezpieczeń punktów końcowych (Magic Quadrant for Endpoint Protection Platforms) firma Gartner bierze m.in. pod uwagę: efektywność ochrony, ilość dodatkowych funkcji, łatwość zarządzania, a także takie aspekty jak: zapewnienie możliwości naprawy skutków po atakach, blokowanie działań dla niezaufanych i zaufanych aplikacji, szyfrowanie dysków na poziomie systemu operacyjnego (BitLocker dla Windows lub FileVauld dla macOS), czy wpływ na obciążenie stacji roboczych i serwerów, systemów wirtualnych oraz systemów w chmurze publicznej i prywatnej.
Gartner w 2018 roku do „challegersów” zaliczył wyłącznie firmę ESET. Dostawcy z tej grupy oferują rozwiązania, które w sposób fundamentalny zaspokajają masowy rynek. Charakteryzuje ich wysoka sprzedażą usług lub oprogramowania. Producenci z tej grupy często konkurują rozwiązaniami przeznaczonymi do określonych celów. Dobrze sobie radzą na rynku (lub zdominowali jego dużą część, ale nie są liderami, jeśli chodzi o kierunek rozwoju całej branży.
W grupie „Leaders” umiejscowione zostały firmy Trend Micro, Sophos i Symantec. Tak zwani liderzy oferują bardzo solidne produkty na rynek masowy, charakteryzują się wysoką sprzedażą i oferują bardzo konkurencyjne rozwiązania przeznaczone do ściśle określonych celów. Mogą kierować rynkiem wyznaczając jego kierunek, przy czym pod tym względem dużo do powiedzenia mają wyspecjalizowane firmy z części „niszowi gracze”.
W grupie „Niche Players” znalazły się firmy: Fortinet, FireEye, Bitdefender, Comodo i Palo Alto. „Niszowi gracze” oferują nieskomplikowane rozwiązania, które zaspokajają zapotrzebowanie swoich nabywców, a także firm, które oczekują wyspecjalizowanych rozwiązań w stosunku do sprecyzowanych wymagań na funkcjonalność i ochronę. Firmy z tej części kwadratu mogą skupiać się na konkretnym odbiorcy lub regionie geograficzny. Według Gartnera niszowi gracze mogą niekiedy oferować bardziej wyspecjalizowane produkty niż firmy z grupy „Liderzy”.
Do „wizjonerów” zaliczone zostały firmy: Kaspersky Lab, CowdStrike, Cylance, McAfee, Panda Security, Malwarebytes, F-Secure, Carbon Black, SentielOne, Endgame i Cisco. Wizjonerzy często inwestują w rozwój już obecnych technologii jak i zupełnie nowych. Mają wpływ na kierunek całej branży. Wiedzą dokąd zmierza rynek, ale nie zawsze tę wiedzę potrafią właściwie wykorzystać.
Czy ten artykuł był pomocny?
Oceniono: 0 razy