Firma Gartner, która zajmuje się doradzaniem przy podejmowaniu strategicznych i kluczowych decyzji dotyczących wyboru technologii IT, opublikowała raport „Magic Quadrant for Unified Threat Management (SMB Multifunction Firewalls)” o rozwiązaniach zabezpieczających biznesowe środowiska. Raport wskazuje na mocne i słabe strony urządzeń UTM, przydzielając ich producentom różne tytuły, które opisują obecną pozycję liderów na rynku w konkretnych obszarach działalności — w tak zwanym magicznym kwadracie. Badanie Gartnera ukazuje prywatną opinię analityków i nie powinno być traktowane jako oferta, która wpisywałaby się w zróżnicowane wymagania klientów.

Gartner 2018 UTM

Tak zwane wielofunkcyjne urządzenia sieciowe łączą w jednym opakowaniu zapory sieciowe, systemy zapobiegania włamaniom, systemy wykrywające ataki, tunelowanie VPN, scentralizowane zarządzanie i zaawansowane wykrywanie szkodliwego oprogramowania.

Gartner szacuje, że do 2023 roku aż 30% małych i średnich firm, do których skierowane jest to badanie, będzie wybierało urządzenia korelujące ochronę z punktów końcowych w celu lepszego rozpoznawania ataków na organizację. Do 2023 roku aż 50% procent nowych klientów (w rozumieniu nowych licencji, a nie przedłużeń) będzie wykorzystywało w swoich rozproszonych oddziałach funkcje sieci hybrydowych (SD-WAN), agregujące różne łącza, aplikacje i protokoły. Z kolei 10% firm przejdzie z tradycyjnego modelu biznesowego na usługę.

Zarządzanie bezpieczeństwem przez przeglądarkę, graficzna konfiguracja, wbudowane raportowanie, tworzenie połączeń VPN i wsparcie techniczne dystrybutorów, to tylko niektóre cechy, które rozpatrują małe i średnie firmy zatrudniające mniej niż 100 pracowników. W małych firmach większość decyzji podejmowana jest przez osoby nietechniczne lub głównym kryterium jest cena. Z tego powodu ówczesny magiczny kwadrat koncentruje się na produktach UTM, które są używane przez MŚP, i które często charakteryzują się podobnymi wymaganiami w kwestii ochrony w odróżnieniu od dużych przedsiębiorstw, dla których oferta musi być skrojona na miarę ich potrzeb.

Wszystkie przedstawione rozwiązania przez Gartnera zapewniają innowacyjne funkcje ochrony i skuteczne zabezpieczenie wszystkich segmentów sieci. Ochrona obejmuje sieć, urządzenia w chmurze, urządzenia mobilne i punkty końcowe.

Gartner 2018 urządzeń UTM

Kwadrat Gartnera opisują dwie osie. Oś pionowa określa możliwości, które posiada firma do wdrożenia swoich pomysłów i rozwiązań. Są to zarówno możliwości finansowe, biznesowe, jak i organizacyjne. Oś pozioma określa zdolność do przewidywania kierunków rozwoju całej branży.

W badaniach rynkowych zunifikowanych platform do zarządzania zagrożeniami firma Gartner bierze m.in. pod uwagę efektywność ochrony, ilość dodatkowych funkcji, łatwość zarządzania.

Gartner w 2018 roku do „challegersów” zaliczył firmy Cisco, SonicWall i Huawei. Dostawcy z tej grupy oferują rozwiązania, które w sposób fundamentalny zaspokajają masowy rynek. Charakteryzuje ich wysoka sprzedażą. Producenci z tej grupy często konkurują rozwiązaniami przeznaczonymi do określonych celów. Dobrze sobie radzą na rynku lub zdominowali jego dużą część, ale nie są liderami, jeśli chodzi o kierunek rozwoju całej branży.

W grupie „Leaders” umiejscowione zostały firmy Fortinet, Check Point i Sophos. Tak zwani liderzy oferują bardzo solidne produkty na rynek masowy, charakteryzują się wysoką sprzedażą i oferują bardzo konkurencyjne rozwiązania przeznaczone do ściśle określonych celów. Mogą kierować rynkiem, wyznaczając jego kierunek, przy czym pod tym względem dużo do powiedzenia mają wyspecjalizowane firmy z części „niszowi gracze”.

W grupie „Niche Players” znalazły się firmy Juniper, Barracuda, Stormshield, Venustech, Hillstone, Untangle, Rohde & Shwarz. „Niszowi gracze” oferują nieskomplikowane rozwiązania, które zaspokajają zapotrzebowanie swoich nabywców, a także firm, które oczekują wyspecjalizowanych rozwiązań w stosunku do sprecyzowanych wymagań na funkcjonalność i ochronę. Firmy z tej części kwadratu mogą skupiać się na konkretnym odbiorcy lub regionie geograficzny. Według Gartnera niszowi gracze mogą niekiedy oferować bardziej wyspecjalizowane produkty niż firmy z grupy „Liderzy”.

Do „wizjonerów” zaliczono wyłączone firmę WatchGuard. Wizjonerzy często inwestują w rozwój już obecnych technologii, jak i zupełnie nowych. Mają wpływ na kierunek całej branży. Wiedzą dokąd zmierza rynek, ale nie zawsze tę wiedzę potrafią właściwie wykorzystać.

AUTOR:

Adrian Ścibor

Podziel się

Dodaj komentarz