Nękanie przez telemarketerów oraz próby oszustw telefonicznych to chleb powszedni dla większości Polaków. Dzieje się tak, bo do tej pory poufność naszych numerów telefonów, ujawnianych np. w internetowych serwisach ogłoszeniowych czy też podczas zakupów online, nie była w żaden specjalny sposób chroniona. Teraz przedsiębiorstwa mogą to zmienić za sprawą usługi Incognito od polskiego startupu Apifonica, która umożliwia zastąpienie naszego numeru wirtualnym.
Nowa usługa jest kierowana przede wszystkim do serwisów ogłoszeniowych, platform i sklepów e-commerce, a także firm z branży nieruchomości, sieci taksówkowych, czy salonów samochodowych. Wszystkie te przedsiębiorstwa łączy fakt, że klienci pozostawiają im swoje numery telefonu do realizacji usługi. Niestety są one potem często całkowicie pozbawione ochrony, co prowadzi do ich wykorzystania przez cyberprzestępców lub nieuczciwych pracowników.
Usługa Incognito pozwala na zachowanie pełnej poufności numeru telefonu użytkownika. Połączenie w dalszym ciągu przekierowywane jest na prawdziwy numer, ale wykorzystywany jest do tego inny, dodatkowy numer, będący częścią całej i tylko JEDNEJ usługi. Eliminuje to bezpośrednie połączenia na prywatny numer i pozwala dbać o bezpieczeństwo klientów.
Najsłabszym ogniwem każdego systemu jest najczęściej użytkownik, jednak wciąż brakuje cyberedukacji uczniów oraz nauczycieli. Tylko niecałe 60% polskich dzieci deklaruje, że zna zasady bezpiecznego korzystania z internetu. Potrzebne jest więc wskazywanie kadrze oraz uczniom na co zwracać uwagę, jakie wiadomości czy aplikacje powinny wzbudzić podejrzenia, komu należy zgłaszać incydenty. Nie wystarczy jednak 15 minut „pogadanki” przy okazji rozpoczęcia roku szkolnego, ale stałe dbanie o cyberhigienę.
Aby zmniejszyć ryzyko cyberataków ważne jest odpowiednia ochrona wszystkich urządzeń, których uczniowie i nauczyciele używają do zdalnych lekcji, wprowadzenie dwuskładnikowego uwierzytelniania oraz zabezpieczeń poczty elektronicznej, które zablokują fałszywe wiadomości. Problem braku specjalistów mogą też rozwiązać świadczone przez firmy trzecie usługi monitorowania i kontrolowania sieci w trybie 24/.
Denis Shirokiy
Współzałożyciel firmy Apifonica
Incognito to usługa, którą Apifonica wprowadziła na rynek dwa lata temu, ale dopiero od momentu wybuchu pandemii zaczęła ona szybko zyskiwać na popularności i do tej pory dzięki niej firmy zabezpieczyły łącznie już 20 milionów rozmów.
Powód to wzrost zainteresowania zakupami w internecie, co jednak doprowadziło także do m.in. większej liczby niewłaściwych zachowań ze strony kurierów dostarczających towar czy prób oszustw na największych serwisach ogłoszeniowych.
Wirtualne numery telefonów pozwalają milionom użytkowników przeprowadzać transakcje bez obawy o to, że ktoś wykorzysta ich numer do innych celów. Zaraz po zakończeniu transakcji czy kampanii reklamowej, dodatkowy numer zostaje wyłączony, dzięki czemu użytkownik nie otrzyma żadnych niechcianych połączeń. Zarówno zmiana prawdziwego numeru na wirtualny, jak i wyłączenie usługi odbywa się w sposób automatyczny.
Apifonica działa na rynku od 2016 roku jako startup polsko-estoński. Główne centrum rozwoju oprogramowania znajduje się w Estonii, z kolei większość działalności operacyjnej firmy jest zarządzana przez polską część firmy.
Dodatkowe informacje o firmie Apifonica oraz jej ofercie można znaleźć pod tym adresem: https://www.apifonica.com/pl.
Czy ten artykuł był pomocny?
Oceniono: 0 razy