Ekspert z Kaspersky Lab przeprowadził badanie mające na celu ocenę bezpieczeństwa w infrastrukturze transportowej inteligentnego miasta. W ramach badania dokonano analizy specjalistycznych czujników drogowych, które gromadzą informacje dotyczące przepływu ruchu. Wyniki badania są niepokojące – dane rejestrowane i przetwarzane przez takie czujniki mogą zostać w znacznym stopniu zmodyfikowane przez osoby trzecie, co może generować problemy w rozwoju infrastruktury drogowej.
Infrastruktura transportowa w nowoczesnych metropoliach stanowi niezwykle skomplikowany system złożony z różnego rodzaju czujników ruchu drogowego, kamer, a nawet inteligentnych systemów sygnalizacji świetlnej. Wszystkie informacje gromadzone przez te urządzenia są dostarczane i analizowane w czasie rzeczywistym przez określone władze miejskie. Mogą one pomóc w podejmowaniu decyzji dotyczących przyszłych robót drogowych oraz planowania infrastruktury transportowej. W przypadku szkodliwej modyfikacji takich danych, miasto może ponieść milionowe straty.
W szczególności, uzyskanie dostępu do infrastruktury transportowej w celu oszustwa może mieć następujące skutki:
- dane zgromadzone przez czujniki drogowe mogą zostać zmodyfikowane w celu sabotażu lub odsprzedania ich osobom trzecim,
- modyfikacja, fałszerstwo, a nawet usunięcie krytycznych danych,
- zniszczenie kosztownego sprzętu,
- sabotowanie funkcjonowania władz miasta.
Badanie przeprowadzone przez eksperta z Kaspersky Lab objęło sieć czujników, które gromadzą informacje dotyczące ruchu drogowego – liczby pojazdów na drodze, ich typu oraz średniej prędkości. Informacje te są przesyłane do centrum zarządzania władz miasta. Trafiają do urzędu odpowiedzialnego za ruch drogowy i są wykorzystywane do wspierania oraz aktualizacji mapy ruchu drogowego w czasie rzeczywistym. Mapa ta, z kolei, może służyć jako źródło danych wykorzystywanych w budowie systemu dróg miejskich czy nawet automatyzacji obsługi systemu sygnalizacji świetlnej.
Pierwszym problemem dotyczącym bezpieczeństwa, jaki wykrył badacz, była widoczność nazwy producenta na obudowie czujnika. Pomogło to ekspertowi z Kaspersky Lab znaleźć online więcej danych odnośnie działania urządzenia, wykorzystywanego oprogramowania itd. Badacz odkrył, że oprogramowanie wykorzystywane do interakcji z czujnikiem, jak również dokumentacja techniczna, były dostępne na stronie internetowej producenta. Dokumentacja ta jasno precyzowała, jakie polecenia mogą zostać wysłane do urządzenia przez osobę trzecią.
Przechodząc obok urządzenia, badacz był w stanie uzyskać do niego dostęp za pośrednictwem technologii Bluetooth, ponieważ nie został zastosowany żaden niezawodny proces uwierzytelnienia. W ten sposób z czujnikiem drogowym mógł połączyć się każdy, kto posiadał urządzenie z technologią Bluetooth oraz oprogramowanie do łamania haseł poprzez testowanie poszczególnych kombinacji (tzw. metoda siłowa).
Przy użyciu oprogramowania i dokumentacji technicznej badacz mógł obserwować wszystkie dane gromadzone przez urządzenie. Był w stanie zmodyfikować, w jaki sposób czujnik gromadzi nowe informacje: mógł, na przykład, zmienić rodzaj zarejestrowanego pojazdu z samochodu osobowego na ciężarówkę lub zmienić średnią prędkość ruchu. W rezultacie, wszystkie nowo zebrane dane były nieprawdziwe i nie odzwierciedlały potrzeb miasta.
„Bez danych zebranych przez te czujniki rzeczywista analiza ruchu drogowego, a następnie odpowiednie modyfikacje systemu transportu miejskiego nie byłyby możliwe. Czujniki mogą być wykorzystane w przyszłości w celu stworzenia inteligentnego systemu sygnalizacji świetlnej umożliwiającego określenie, jakiego rodzaju drogi należy zbudować i jak zorganizować, lub przeorganizować, ruch drogowy w poszczególnych obszarach miasta. Wszystko to oznacza, że działanie czujników i jakość zgromadzonych przy ich pomocy informacji powinna być precyzyjna i stała. Z naszego badania wynika, że łatwo jest ingerować w takie dane. Jest niezwykle ważne, aby działania przeciwko tym zagrożeniom zostały podjęte już teraz, ponieważ w bliskiej przyszłości może to mieć wpływ na większy obszar infrastruktury miast” – powiedział Denis Legezo, badacz ds. bezpieczeństwa IT, Globalny Zespół ds. Badań i Analiz (GReAT), Kaspersky Lab.
Porady bezpieczeństwa
Eksperci z Kaspersky Lab przygotowali kilka zaleceń bezpieczeństwa, które pomogą zapobiec cyberatakowi na urządzenia infrastruktury transportowej:
- należy usunąć lub ukryć nazwę producenta na obudowie urządzenia, ponieważ tego typu informacje mogą ułatwić przestępcy dokonanie rozpoznania poprzedzającego atak,
- jeśli jest to możliwe, należy zmieniać nazwy domyślne urządzeń, a także ukrywać ich identyfikatory i adresy sieciowe,
- należy stosować uwierzytelnienie dwuskładnikowe na urządzeniach z technologią Bluetooth i zabezpieczyć dostęp do nich przy pomocy mocnych haseł,
- należy współpracować z badaczami ds. bezpieczeństwa w celu wykrywania i usuwania luk w zabezpieczeniach urządzeń oraz obsługujących je systemów.
Więcej informacji o badaniu przeprowadzonym przez Kaspersky Lab znajduje się w serwisie SecureList.pl prowadzonym przez Kaspersky Lab: http://r.kaspersky.pl/badanie_ruch_drogowy.
Czy ten artykuł był pomocny?
Oceniono: 0 razy