Z najnowszego raportu Kaspersky Lab wynika, że dzieci na całym świecie spędzają najwięcej czasu online, korzystając z narzędzi komunikacyjnych, takich jak portale społecznościowe, poczta e-mail, czaty itd. (co stanowi 67% ich aktywności online). Na drugim i trzecim miejscu uplasowały się odpowiednio portale poświęcone grom (11%) oraz strony zawierające informacje na temat alkoholu, narkotyków i tytoniu (9%). Jednocześnie zainteresowania dzieci znacząco różnią się w zależności od państwa.
Raport z badania obejmującego 12 miesięcy prezentuje anonimowe statystyki pochodzące z rozwiązań Kaspersky Lab dla komputerów z systemem Windows oraz OS X z włączonym modułem kontroli rodzicielskiej. Pokazuje również udział odwiedzin lub prób odwiedzin stron internetowych o potencjalnie szkodliwej zawartości, które zaliczają się do jednej z 14 zdefiniowanych wcześniej kategorii*.
Z danych tych wynika, że w okresie badania dzieci ograniczyły korzystanie z mediów komunikacyjnych oraz odwiedzanie stron przeznaczonych dla dorosłych. Trend ten można wyjaśnić zjawiskiem przenoszenia większości poufnych działań na urządzenia mobilne, które nie zostały uwzględnione w tym raporcie.
Kategoria „internetowe media komunikacyjne” była najpopularniejsza w Meksyku (86%), Rosji, Brazylii i we Włoszech (we wszystkich tych państwach jej udział wynosił nieco ponad 70%). Najmniejszą komunikacyjność w badanym okresie wykazały dzieci w Chinach (30%), Niemczech (31%) oraz Wielkiej Brytanii (32%). Co ciekawe, im mniej popularna była ta kategoria w danym państwie, tym popularniejsza była tam kategoria „gry komputerowe”. Dzieci w Wielkiej Brytanii (28%), Niemczech (26%) i Australii (21%) poświęcają grom online najwięcej czasu, podczas gdy dzieci z Meksyku (4%), Włoch (6%) oraz Japonii (7%) rzadziej oddają się tej aktywności.
Jeśli chodzi o oglądanie filmów, słuchanie muzyki czy pobieranie oprogramowania, na wyraźnym prowadzeniu znajdują się dzieci z Japonii (12% ogółu powiadomień kontroli rodzicielskiej). Ponadto częściej robią zakupy przez internet (17%), podobnie jak dzieci i nastolatki w Chinach (20%). Najwięcej powiadomień z kategorii „alkohol, tytoń i narkotyki” pojawiło się w Niemczech (23%) i Wielkiej Brytanii (25%). Z kolei treści dla dorosłych wzbudziły największe zainteresowanie wśród dzieci w Chinach (23%) i Japonii (5%). Temat ten był najmniej interesujący w Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych (w obu państwach udział tej kategorii wynosił 1%).
„Popularność określonych rodzajów stron internetowych wśród dzieci w różnych krajach ma związek z ich cechami kulturowymi i warunkami gospodarczymi. Widzimy, że dzieci stają się bardziej samodzielne online: wybierają muzykę, jakiej chcą słuchać, filmy i kreskówki, które chcą oglądać, oraz oprogramowanie, jakie chcą zainstalować. Ta niezależność to dobra cecha, ale w Sieci, podobnie jak w realnym życiu, trzeba kierować młodymi ludźmi i uczyć ich, jak postępować w sposób mądry, bezpieczny i odpowiedzialny. W Kaspersky Lab wierzymy, że aby uchronić dzieci przed szkodliwą treścią, rodzice powinni połączyć wszechstronne rozwiązanie bezpieczeństwa z ciągłym dialogiem. Rozmowy pozwalają uświadomić młodym użytkownikom zagrożenia online i pomagają zbudować oparte na zaufaniu relacje w rodzinie, natomiast rozwiązania bezpieczeństwa stanowią fundament takich rozmów i bezpieczne środowisko dla całej rodziny” – powiedziała Anna Larkina, starszy analityk treści internetowych, Kaspersky Lab.
Rozwiązania konsumenckie Kaspersky Total Security – multi-device oraz Kaspersky Internet Security – multi-device zawierają rozbudowany moduł kontroli rodzicielskiej, który pomaga rodzicom chronić swoje dzieci przed zagrożeniami online oraz blokuje wszelkie strony i aplikacje zawierające nieodpowiednie treści.
Kaspersky Lab oferuje również rozwiązanie Safe Kids, które pozwala rodzicom monitorować, co ich dzieci robią, oglądają lub czego szukają online na wszystkich urządzeniach, jak również pokazać, co jest niebezpieczne lub nieodpowiednie w Sieci.
źródło: Kaspersky Lab
Czy ten artykuł był pomocny?
Oceniono: 0 razy