Rozczarowanie i frustracja zamiast okazyjnych wakacji „last minute”

11 czerwca, 2013

Już tylko kilka tygodni dzieli nas od długo wyczekiwanego letniego wypoczynku. Właśnie teraz bardzo wielu z Was spędza godziny przed monitorem swojego komputera, by upolować jak najlepszą ofertę odpoczynku dla całej rodziny. Cyberprzestęcpy nie przepuszczą takiej okazji by zarobić na swoje wymarzone wakacje.  

googletrends big
Wykres ukazujący zeszłoroczny wzrost popularności wyszukiwania frazy -last minute- przez polskich użytkowników internetu oraz początek tegorocznego sezonu wyszukiwania okazji.

Zgodnie ze statystykami Google Trends to właśnie przełom czerwca i lipca jest momentem kiedy Polacy masowo wyszukują informacji na temat ofert last minute. Prawie 6 mln z nas planuję w tym roku wyjechać za granicę i średnio przeznaczyć na ten cel około 2,5 tys. złotych. Przytłaczająca większość wyszukuje informacje na temat destynacji korzystając z sieci, już dawno taki sposób zapoznawania się z ofertą touroperatorów wyprzedził bezpośrednią wizytę w biurze podróży. To internet jest pierwszym źródłem informacji o wycieczce. Polscy internauci wyszukują opinie na temat hoteli, biur, atrakcji, porównują ceny online, by następnie dokonać samego zakupu offline w biurze (efekt ROPO – reaserch online purchase offline). Jednak już blisko połowa decydujących się na wyjazd dokonuje zakupu w sieci. To właśnie oni są na celowniku przestępców czyhających na łatwy zarobek.

Jak informują specjaliści ds. bezpieczeństwa G Data to w czerwcu i lipcu obserwujemy duże zwiększenie się liczby spamu oferującego wyjazdy w nadzwyczajnie atrakcyjnych cenach. Jeżeli użytkownik skusi się na taką ofertę, często wpada prosto w pułapkę złośliwego oprogramowania zastawioną przez cyberprzestępców, tracąc tym samym ważne dane jak numer karty kredytowej.

Pracownicy G Data SecurityLabs radzą jak nie paść ofiarą „turystycznego spamu” i podejrzanych wakacyjnych ofert. Radzimy jak bezpiecznie zarezerwować wycieczkę – bez ryzyka i nieprzyjemnych konsekwencji.lukasznowatkowski

„Wiadomości e-mail z rzekomymi konkursami i podejrzanie korzystnymi ofertami to bardzo popularna metoda przemycania złośliwego oprogramowania na komputery niczego nieświadomych użytkowników. Sprawców interesują głównie dane dostępowe do kont online oraz dane kart kredytowych” – mówi Łukasz Nowatkowski, dyrektor techniczny G Data Polska. „Jeśli nie chcesz zostać ofiarą cyberprzestępców powinieneś stosować oprogramowanie zabezpieczające oraz możliwie często aktualizować wszelkie aplikacje na Twoim komputerze. Sprawdzaj dokładnie wszystkie interesujące Cię oferty i bądź wyczulony oraz maksymalnie ostrożny. Jeżeli któraś z wiadomości na twojej skrzynce pocztowej budzi podejrzenia, skasuj ją bez jej otwierani a tym bardziej czytania.”  

Porady G Data dla polujących na oferty last minute:

  • Sprawdź dokładnie ofertę. Powinieneś przeczytać uważnie cały tekst oferty last minute łącznie z drobnym drukiem. Wyszukanie informacji na temat touroperatora też może okazać się pomocne.
  • Kasuj wiadomości spam bez ich otwierania. Najlepszym wyjściem po otrzymaniu niechcianej wiadomości jest jej natychmiastowe skasowanie. Dotyczy to także wiadomości z konkursami lub ofertami wakacji, które na pierwszy rzut oka wydają się zbyt piękne by mogły być prawdziwe. Nigdy nie otwieraj załączników z takich wiadomości, a także nie klikaj w linki w nich zawarte.
  • Zamknij luki bezpieczeństwa. System operacyjny i programy z których korzystasz powinny być zaktualizowane do najnowszych dostępnych w danej chwili wersji (service pack, aktualizacje, patche). Przestarzałe oprogramowanie, którego producent nie wspiera już aktualizacjami powinno zostać definitywnie odinstalowane.
  • Chroniony przez oprogramowanie zabezpieczające. Dobre rozwiązanie w kwestii bezpieczeństwa powinno być podstawowym wyposażeniem, każdego użytkownika Internetu. Nie powinno się to ograniczać jedynie do programu antywirusowego, uzupełnieniem powinny być filtry spamowe, firewall oraz skaner w czasie rzeczywistym przed zagrożeniami online.
Picture of Adrian Ścibor

Adrian Ścibor

W ramach działań związanych z cyberbezpieczeństwem odpowiada w AVLab za przeprowadzanie testów rozwiązań ochronnych przed zagrożeniami. Opracowuje strategie oraz narzędzia, które pomagają w ochronie danych i systemów przed cyberatakami. Współuczestnik międzynarodowej grupy non-profit AMTSO, która zrzesza ekspertów IT.
Picture of Adrian Ścibor

Adrian Ścibor

W ramach działań związanych z cyberbezpieczeństwem odpowiada w AVLab za przeprowadzanie testów rozwiązań ochronnych przed zagrożeniami. Opracowuje strategie oraz narzędzia, które pomagają w ochronie danych i systemów przed cyberatakami. Współuczestnik międzynarodowej grupy non-profit AMTSO, która zrzesza ekspertów IT.

PODZIEL SIĘ:

guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Wyrażam zgodę na przesłanie oferty drogą telefoniczną przez IT Partners security sp. z o.o. z siedzibą Katowicach ul.Padereskiego 35 na podany przeze mnie adres e-mail zgodnie z ustawą z dnia 10 maja 2018 roku o ochronie danych osobowych (Dz. Ustaw z 2018, poz. 1000) oraz zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO).

Wyrażam zgodę na przesłanie oferty drogą mailową przez IT Partners security sp. z o.o. z siedzibą Katowicach ul.Padereskiego 35 na podany przeze mnie adres e-mail zgodnie z ustawą z dnia 10 maja 2018 roku o ochronie danych osobowych (Dz. Ustaw z 2018, poz. 1000) oraz zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO).

[ninja_tables id=”27481″]