Spam w maju 2013 r.: „Złoty bilet” Microsoftu

26 czerwca, 2013

W maju odsetek spamu w ruchu pocztowym zmniejszył się o 2,5 punktu procentowego i wynosił średnio 69,7%. Eksperci z Kaspersky Lab odnotowali bardzo niewielki wzrost udziału wiadomości phishingowych w porównaniu z kwietniem, natomiast szkodliwe załączniki zostały wykryte w 2,8% e-maili – co stanowi wzrost o 0,4 proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca. Próbując przekonać użytkowników, aby otworzyli takie załączniki, spamerzy podrabiali legalne powiadomienia z popularnych serwisów internetowych i firm kurierskich, takich jak Amazon, UPS czy Western Union. Zgodnie z przewidywaniami, najatrakcyjniejszym celem phisherów pozostały portale społecznościowe.

 

Większość światowego spamu pochodziła z dwóch państw – z Chin (21,4%) oraz Stanów Zjednoczonych (16,3%). Pierwszą trójkę zamknęła Korea Południowa – wkład tego państwa wciąż rósł i w maju osiągnął 12%.

Spamerzy nadal wykorzystywali święta narodowe – Dzień Matki i Dzień Pamięci (obchodzony w Stanach Zjednoczonych) – w celu reklamowania towarów i usług. Dzień Matki stanowi drugie po walentynkach święto najaktywniej wykorzystywane w wysyłkach spamowych, a ilość spamu dystrybuowanego za pośrednictwem „kwiatowych” programów partnerskich znacznie wzrasta w dniach i tygodniach poprzedzających tę datę.

Eksperci z Kaspersky Lab ostrzegają, że nie wszystkie z tych „świątecznych” wiadomości spamowych są nieszkodliwe – głównym celem spamerów mogą być osobiste dane użytkowników – w tym bankowe dane uwierzytelniające. Przykładem są wysłane w maju wiadomości phishingowe, które podszywały się pod e-maile z działu obsługi klientów firmy Microsoft, a ich głównym celem była kradzież danych osobistych.

Wiadomości te, które na pierwszy rzut oka wydawały się pochodzić z domeny microsoft.com, informowały o planowanym zawieszeniu usługi „Microsoft Window Records”, wynikającym z tego, że użytkownik nie zainstalował aktualizacji rzekomo zalecanych we wcześniejszych wiadomościach. Odbiorcy zostali poinstruowani, że aby temu zapobiec, należy jak najszybciej kliknąć zawarty w e-mailu odsyłacz. Użytkownicy, którzy dali się nabrać na to oszustwo, zostali przekierowani na stronę phishingową stworzoną w celu kradzieży informacji osobistych.

Inne masowe wysyłki zawierały fałszywe powiadomienia o wygranych w nieistniejącej loterii, która została rzekomo zorganizowana przez firmę Microsoft. W niektórych wysyłkach oszuści wysyłali powiadomienia o rzekomej wygranej i prosili odbiorców o skontaktowanie się z nimi w celu uzyskania dalszych informacji, podczas gdy inne wiadomości obiecywały ogromne kwoty, w zamian prosząc o przelanie niewielkiej sumy na pokrycie kosztów operacyjnych.

Wraz ze zbliżającym się okresem letnich wakacji eksperci przewidują dalszy wzrost liczby fałszywych powiadomień, w których cyberprzestępcy będą podszywali się pod znane firmy.

„Zalecamy ostrożność w przypadku otrzymania powiadomienia z jakiegokolwiek serwisu. Warto pamiętać, że oficjalne wysyłki nigdy nie są wysyłane w celu poproszenia klientów o podanie lub potwierdzenie informacji osobistych lub bankowych za pośrednictwem odsyłaczy zawartych w e-mailach. Nie straszą również zablokowaniem kont klientów. Nigdy nie należy klikać odsyłaczy zablokowanych przez program antywirusowy lub przeglądarkę. Zawsze trzeba zwracać uwagę na odsyłacze zawarte w wiadomości – jeżeli taki odsyłacz prowadzi do nieoficjalnej strony lub jeśli treść wiadomości zawiera adres oficjalnej strony, podczas gdy odsyłacz prowadzi do innej, może to oznaczać, że mamy do czynienia z wiadomością phishingową. W razie jakichkolwiek wątpliwości co do autentyczności e-maila, warto skontaktować się z działem obsługi klientów organizacji, która wysyłała tę wiadomość, i dowiedzieć się, czy taka masowa wysyłka rzeczywiście miała miejsce” – powiedziała Daria Gudkowa, szefowa działu badań i analizy zawartości, Kaspersky Lab.

Pełna wersja raportu spamowego dla maja 2013 jest dostępna w serwisie SecureList.pl prowadzonym przez Kaspersky Lab: http://securelist.pl/analysis/7231,spam_w_maju_2013.html.

źródło: Kaspersky Lab

Adrian Ścibor

Adrian Ścibor

W ramach działań związanych z cyberbezpieczeństwem odpowiada w AVLab za przeprowadzanie testów rozwiązań ochronnych przed zagrożeniami. Opracowuje strategie oraz narzędzia, które pomagają w ochronie danych i systemów przed cyberatakami. Współuczestnik międzynarodowej grupy non-profit AMTSO, która zrzesza ekspertów IT.
Adrian Ścibor

Adrian Ścibor

W ramach działań związanych z cyberbezpieczeństwem odpowiada w AVLab za przeprowadzanie testów rozwiązań ochronnych przed zagrożeniami. Opracowuje strategie oraz narzędzia, które pomagają w ochronie danych i systemów przed cyberatakami. Współuczestnik międzynarodowej grupy non-profit AMTSO, która zrzesza ekspertów IT.

PODZIEL SIĘ:

Czy ten artykuł był pomocny?

Średnia ocena: 0 / 5. Liczba głosów: 0

guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Wyrażam zgodę na przesłanie oferty drogą telefoniczną przez IT Partners security sp. z o.o. z siedzibą Katowicach ul.Padereskiego 35 na podany przeze mnie adres e-mail zgodnie z ustawą z dnia 10 maja 2018 roku o ochronie danych osobowych (Dz. Ustaw z 2018, poz. 1000) oraz zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO).

Wyrażam zgodę na przesłanie oferty drogą mailową przez IT Partners security sp. z o.o. z siedzibą Katowicach ul.Padereskiego 35 na podany przeze mnie adres e-mail zgodnie z ustawą z dnia 10 maja 2018 roku o ochronie danych osobowych (Dz. Ustaw z 2018, poz. 1000) oraz zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO).

[ninja_tables id=”27481″]