Firma Trend Micro, będąca liderem w dziedzinie zabezpieczeń chmury, poinformowała o zablokowaniu 16,7 miliona zagrożeń wysokiego ryzyka rozpowszechnianych za pośrednictwem wiadomości e-mail, które przedostały się przez wbudowane filtry dostawców usług poczty internetowej. Oznacza to wzrost o prawie jedną trzecią w porównaniu do danych z 2019 roku.
Te nowe statystyki zostały dostarczone przez Trend Micro Cloud App Security (CAS) ― rozwiązanie oparte na interfejsie API, które zapewnia drugą warstwę ochrony systemom Microsoft OneDrive for Business, SharePoint Online, Microsoft Teams, Google Drive, Box, Dropbox oraz innym usługom.
Trend Micro
COVID-19 zmusił wiele organizacji do przyspieszenia cyfryzacji, a aplikacje typu SaaS (ang. Software as a Service) stały się niezbędne dla pracowników zdalnych. Wszędzie tam, gdzie są użytkownicy, trzeba jednak liczyć się z zagrożeniami. Podczas pandemii stwierdziliśmy rekordową liczbę ataków wymierzonych w to właśnie najsłabsze ogniwo przedsiębiorstw.
Rozwiązanie Trend Micro Cloud App Security jest niezbędne do zapewnienia dodatkowej warstwy ochrony. Każde z tych blisko 17 milionów zagrożeń, które wcześniej nie były wykrywane, stwarza ryzyko kradzieży danych przedsiębiorstwa, ataków ransomware i oszustw.
Powiedziała Wendy Moore, wiceprezes ds. marketingu produktów w Trend Micro.
Krajobraz zagrożeń e-mailowych w 2020 roku
W 2020 roku odnotowano dwucyfrowy wzrost liczby wykrytych ataków szkodliwego oprogramowania, kradzieży poświadczeń oraz wiadomości e-mail mających na celu wyłudzanie informacji (phishing), natomiast wskaźniki występowania ataków BEC nieco spadły.
- Wiadomości e-mail zawierające szkodliwe oprogramowanie: Trend Micro wykrył 1,1 miliona wiadomości e-mail zawierających szkodliwe oprogramowanie. To wzrost o 16% w porównaniu z 2019 rokiem. Wiele spośród tych wiadomości to ataki Emotet i Trickbot, często poprzedzające ukierunkowane ataki ransomware.
- Phishing: W 2020 roku Trend Micro przechwycił ponad 6,9 mln wiadomości e-mail mających na celu wyłudzanie danych, to o 19% więcej niż w 2019 r. Pomijając wyłudzanie poświadczeń, liczba zagrożeń należących do tej kategorii wzrosła w tym okresie o 41%. Częstą przynętą było hasło „COVID-19”, podobnie jak znane marki, takie jak Netflix, które stały się popularne podczas pandemii. Hakerzy zwykle szukali danych osobowych i finansowych umożliwiających osiąganie zysków.
- Wyłudzanie danych uwierzytelniających: Trend Micro wykrył prawie 5,5 mln prób kradzieży poświadczeń użytkowników, które zostały przepuszczone przez dotychczas używane filtry zabezpieczeń w chmurze. To o 14% więcej w porównaniu z rokiem 2019. Liczba ta obejmuje większość wykrytych wiadomości phishingowych. Ponadto hakerzy coraz częściej uzupełniają tę formę ataku o vishing – podejmując telefoniczne próby wyłudzenia danych.
- Ataki Business Email Compromise ― BEC: Choć liczba wykrytych ataków tego typu spadła o 18% rok do roku, średnie straty są coraz większe (między pierwszym a drugim kwartałem 2020 roku wzrosły o 48%).
Ochrona poczty e-mail i opartych na chmurze narzędzi do współpracy
Rozwiązanie Trend Micro Cloud App Security zapewnia kompleksową, wielowarstwową ochronę platform, takich jak Microsoft 365 i Google Workspace, obejmującą następujące elementy:
- Writing Style DNA: oparty na uczeniu maszynowym mechanizm wykrywania stylu pisania użytkowników ułatwia wykrywanie ataków typu BEC.
- Funkcje rozpoznawania obrazu (tzw. widzenia komputerowego) i sztucznej inteligencji umożliwia wykrywanie prób wyłudzania danych uwierzytelniających.
- Analiza szkodliwego oprogramowania w środowisku sandbox.
- Wykrywanie eksploitów w dokumentach.
- Technologie oceny reputacji plików, wiadomości e-mail i adresów WWW.
- Ochrona przed utratą danych (Data Loss Prevention ― DLP).
- Trend Micro Vision One to kompleksowe rozwiązanie XDR umożliwiające przeprowadzanie dochodzeń, wykrywanie zagrożeń i reagowanie, obejmujące punkty końcowe, wiadomości e-mail, sieć i serwery.
Czy ten artykuł był pomocny?
Oceniono: 0 razy