25 maja 2018 r. wejdą w życie nowe przepisy dotyczące ochrony danych osobowych mieszkańców Unii Europejskiej. Rozporządzenie GDPR (ang. General Data Protection Regulation) wymusi zmiany w zasadach rejestrowania, przechowywania, przetwarzania i udostępniania danych wszystkich osób fizycznych. Tym samym wszelkie podmioty, które przetwarzają takie dane – nie tylko wielkie korporacje, ale i małe przedsiębiorstwa (np. sklepy internetowe i inne firmy obsługujące klientów indywidualnych) – muszą wdrożyć odpowiednie technologie, dzięki którym dostosują się do nowych wymogów. W przeciwnym razie mogą zostać na nie nałożone wielkie kary finansowe.
W zakresie ochrony danych osobowych w Polsce od dłuższego czasu nie wprowadzono znaczących dla przedsiębiorców zmian. Nadal obowiązuje ustawa o ochronie danych osobowych z dnia 29 sierpnia 1997 r. Na straży jej przestrzegania stoi GIODO (Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych), urząd uprawniony m.in. do kontroli zgodności przetwarzania danych z ustawą czy rozpatrywania skarg dotyczących uchybień w stosowaniu się do przepisów.
Ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych (GDPR) jest próbą ujednolicenia przepisów chroniących dane ponad 500 mln obywateli UE. Akt prawny, oprócz zmiany wymogów formalnych, niesie ze sobą szereg zmian w obszarze funkcjonowania firm – sposobie rejestrowania, przechowywania, przetwarzania i udostępniania danych zarówno klientów, jak i pracowników. Reforma wprowadzi restrykcyjne wymogi uzyskania zgody na przetwarzanie danych, przyzna obywatelom prawo do bycia zapomnianym (do usunięcia danych), na przedsiębiorstwa nałoży wymóg zgłoszenia wszystkich naruszeń w ciągu maksymalnie 72 godzin od wykrycia incydentu oraz wprowadzi kompleksową definicję danych.
Rozporządzenie GDPR przewiduje kary finansowe za złamanie obowiązujących przepisów – w przypadku np. naruszenia podstawowych zasad przetwarzania, takich jak warunki wyrażania zgody, kary mogą sięgać nawet 4% rocznych obrotów firmy. Za pozostałe naruszenia wyszczególnione w akcie prawnym kary wynoszą maksymalnie 2% łącznych obrotów przedsiębiorstwa.
Wszystkie firmy, które przetwarzają dane osobowe, muszą czym prędzej podjąć odpowiednie kroki w celu zapewnienia zgodności z aktem GDPR. Im wcześniej przedsiębiorcy zaczną dostosowywać się do nowej dyrektywy, tym pewniej unikną wysokich kar finansowych za ewentualne niedopatrzenia.
Przedsiębiorcy muszą zapoznać się z obecnym systemem przetwarzania danych w firmie – czyje dane są dostępne w systemie, gdzie i w jaki sposób są przechowywane oraz kto ma do nich dostęp. Na podstawie zdobytej wiedzy powinna zostać opracowana strategia cyberbezpieczeństwa oraz plan powiadamiania o wyciekach danych, tak aby w przypadku incydentu można działać szybko i sprawnie, ograniczając szkody dla firmy.
Pełny raport z badania przeprowadzonego przez agencją badawczą ARC Rynek i Opinia na zlecenie firm Trend Micro oraz VMware można pobrać pod tym adresem.
Czy ten artykuł był pomocny?
Oceniono: 0 razy