60% konsumentów straciło zaufanie do firm, które zastosowały sztuczną inteligencję z obawy o utratę prywatności

23 października, 2023

Cisco opublikowało wyniki badania Cisco 2023 Consumer Privacy Survey, cyklicznej analizy zachowań konsumentów w zakresie prywatności danych. Tegoroczna edycja pokazuje, że młodsi konsumenci podejmują znacznie bardziej świadome działania w celu ochrony swojej prywatności niż starsze pokolenia.

42 proc. konsumentów w wieku 18-24 lat korzysta z przysługujących im praw dostępu do danych, które na ich temat gromadzą organizacje, w porównaniu z zaledwie 6 proc. badanych osób w wieku 75 lat i starszych.

Wielu ankietowanych twierdzi, że straciło zaufanie do firm z powodu korzystania przez nie z AI, a 50 proc. respondentów oczekuje od rządzących ustanowienia i egzekwowania zasad ochrony prywatności.

Z wyników badania można też wyciągnąć wnioski odnośnie do częstotliwości korzystania z generatywnej AI przez społeczeństwo – zaledwie 12 proc. respondentów określa się jako regularni użytkownicy.

 

Sztuczna inteligencja i obawy o prywatność

Od zakupów online, po usługi streamingowe i opiekę zdrowotną, 48 proc. respondentów badania zgadza się, że sztuczna inteligencja może być przydatna w poprawie jakości ich życia. Większość ankietowanych (54 proc.) stwierdziła, że jest skłonna udostępnić swoje zanonimizowane dane osobowe, aby pomóc ulepszyć produkty AI i podejmowanie decyzji.

Z drugiej strony, 62 proc. ankietowanych konsumentów wyraziło jednak zaniepokojenie tym, w jaki sposób organizacje wykorzystują ich dane osobowe do rozwoju sztucznej inteligencji, a 60 proc. stwierdziło, że już straciło zaufanie do firm z powodu korzystania przez nie z AI.

Marki mogą wdrożyć środki mające na celu odzyskanie zaufania klientów, takie jak audyt produktów i rozwiązań pod kątem stronniczości, zapewnić większą przejrzystość oraz wyjaśnić, jak działają rozwiązania firmy. Ponadto mogą ustanowić programy zarządzania etyką sztucznej inteligencji.

 

Młodzi konsumenci obrońcami prywatności danych

W tym roku co trzeci respondent zakwalifikował się do kategorii „Privacy Actives”. Grupa ta dba o prywatność, są gotowi działać w celu jej ochrony i podjęli działania, na przykład zmieniając dostawców usług i technologii ze względu na politykę dotyczącą ochrony danych i praktyki udostępniania informacji.

Młodsi konsumenci są najbardziej skłonni do podejmowania działań w celu ochrony swojej prywatności. 42 proc. konsumentów w wieku od 18 do 24 lat jest aktywnych w zakresie ochrony prywatności, a odsetek ten maleje wraz z wiekiem.

Świadomość społeczna w zakresie prawa do ochrony prywatności jest nadal niska – 46 proc. respondentów zna regulacje dotyczące prywatności obowiązujące w ich kraju.

 

Rola przepisów i administracji

Wielu konsumentów oczekuje, że to rządy ustalą standardy i będą egzekwowały ochronę prywatności. Połowa respondentów stwierdziła, że władze krajowe lub lokalne powinny odgrywać nadrzędną rolę w ochronie danych, podczas gdy 21 proc. stwierdziło, że to prywatne firmy powinny być głównym odpowiedzialnym w tym zakresie.

Konsumenci są podzieleni w kwestii wymogów lokalizacji, a więc miejsca przechowywania i przetwarzania danych. Większość ankietowanych słyszała o takich wymogach, a 76 proc. wskazało początkowo, że lokalne przechowywanie i przetwarzanie danych jest właściwym kierunkiem. Jednak biorąc pod uwagę związane z tym koszty, a tym samym droższe produkty i usługi, tylko 44 proc. opowiedziało się za lokalizacją danych.

Czy ten artykuł był pomocny?

Oceniono: 1 razy

Picture of Adrian Ścibor

Adrian Ścibor

W ramach działań związanych z cyberbezpieczeństwem odpowiada w AVLab za przeprowadzanie testów rozwiązań ochronnych przed zagrożeniami. Opracowuje strategie oraz narzędzia, które pomagają w ochronie danych i systemów przed cyberatakami. Współuczestnik międzynarodowej grupy non-profit AMTSO, która zrzesza ekspertów IT.
Picture of Adrian Ścibor

Adrian Ścibor

W ramach działań związanych z cyberbezpieczeństwem odpowiada w AVLab za przeprowadzanie testów rozwiązań ochronnych przed zagrożeniami. Opracowuje strategie oraz narzędzia, które pomagają w ochronie danych i systemów przed cyberatakami. Współuczestnik międzynarodowej grupy non-profit AMTSO, która zrzesza ekspertów IT.

PODZIEL SIĘ:

guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments

Wyrażam zgodę na przesłanie oferty drogą telefoniczną przez IT Partners security sp. z o.o. z siedzibą Katowicach ul.Padereskiego 35 na podany przeze mnie adres e-mail zgodnie z ustawą z dnia 10 maja 2018 roku o ochronie danych osobowych (Dz. Ustaw z 2018, poz. 1000) oraz zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO).

Wyrażam zgodę na przesłanie oferty drogą mailową przez IT Partners security sp. z o.o. z siedzibą Katowicach ul.Padereskiego 35 na podany przeze mnie adres e-mail zgodnie z ustawą z dnia 10 maja 2018 roku o ochronie danych osobowych (Dz. Ustaw z 2018, poz. 1000) oraz zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO).

[ninja_tables id=”27481″]