FBI zatrzymało oszustów, którzy wyłudzili 30 milionów dolarów na fałszywych reklamach

3 grudnia, 2018

FBI zatrzymało oszustów, którzy manipulowali ruchem sieciowym, aby generować zyski z reklam w internecie. Cyberprzestępcy wykorzystywali do tego nawet 1,7 mln urządzeń użytkowników – tworzyli z nich botnety, wyłudzając niemal 30 milionów dolarów.

Grupa, którą US-CERT nazwał 3ve, rozpowszechniała złośliwe oprogramowanie Kovter oraz Boaxxe za pomocą e-maili oraz odpowiednio spreparowanych stron www. Hakerzy wykorzystywali do tego m.in. swoje data center w Niemczech. Przejmowali kontrolę nad urządzeniami i kierowali ruch sieciowy do reklam, pozorując, że jest on organiczny. Wśród kupujących reklamy sprawiało to wrażenie, że ich oferty były oglądane przez ogromną liczbę osób.

Przestępcy masowo rozsyłali spam, którego nie wykrywały filtry poczty elektronicznej. Po otwarciu załącznika lub kliknięciu w link użytkownicy byli infekowani złośliwym oprogramowaniem. Hakerzy nakłaniali również ofiary do aktualizacji oprogramowania. W rzeczywistości na ich urządzeniach instalowany był Kovter. Następnie uruchamiała się ukryta przeglądarka, która kierowała ruch sieciowy do odpowiednich reklam

– mówi Paivi Tynninen, analityk w firmie F-Secure, która wspierała FBI w ujęciu oszustów i udostępniła informacje na temat botnetów oraz złośliwego oprogramowania wykorzystywanego przez hakerów.

Aby przerwać działania hakerów, FBI przeszukało 89 serwerów i 31 domen oraz zajęło konta bankowe powiązane z grupą 3ve. Operacja doprowadziła do postawienia zarzutów ośmiu osobom.

Może się wydawać, że oszustwa reklamowe nie są istotnym problemem. Firmy tracą jednak na tych wyłudzeniach ogromne pieniądze, a koszty w końcu i tak ponoszą konsumenci. Botnety są bardzo odporne na próby zakłócenia ich działalności. Wystarczy, że część urządzeń jest wciąż zarażona, a wtedy botnet może się odbudować – dlatego nie można z całkowitą pewnością stwierdzić, czy działania 3ve zostały przerwane. Niezmiernie istotne jest, aby użytkownicy korzystali z rozwiązań ochronnych i na bieżąco monitorowali swoje komputery pod kątem złośliwego oprogramowania.

– podsumowuje Sean Sullivan, doradca ds. bezpieczeństwa w firmie F-Secure.

Według szacunków do 2025 r. dochody z oszustw reklamowych mogą wynieść od 50 do 150 mld dolarów rocznie.

Czy ten artykuł był pomocny?

Oceniono: 0 razy

Picture of Adrian Ścibor

Adrian Ścibor

W ramach działań związanych z cyberbezpieczeństwem odpowiada w AVLab za przeprowadzanie testów rozwiązań ochronnych przed zagrożeniami. Opracowuje strategie oraz narzędzia, które pomagają w ochronie danych i systemów przed cyberatakami. Współuczestnik międzynarodowej grupy non-profit AMTSO, która zrzesza ekspertów IT.
Picture of Adrian Ścibor

Adrian Ścibor

W ramach działań związanych z cyberbezpieczeństwem odpowiada w AVLab za przeprowadzanie testów rozwiązań ochronnych przed zagrożeniami. Opracowuje strategie oraz narzędzia, które pomagają w ochronie danych i systemów przed cyberatakami. Współuczestnik międzynarodowej grupy non-profit AMTSO, która zrzesza ekspertów IT.

PODZIEL SIĘ:

guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments

[ninja_tables id=”27481″]

\r\n <\/div>\r\n<\/div>\r\n","isUserRated":"0","version":"7.6.30","wc_post_id":"19021","isCookiesEnabled":"1","loadLastCommentId":"0","dataFilterCallbacks":[],"phraseFilters":[],"scrollSize":"32","url":"https:\/\/avlab.pl\/wp-admin\/admin-ajax.php","customAjaxUrl":"https:\/\/avlab.pl\/wp-content\/plugins\/wpdiscuz\/utils\/ajax\/wpdiscuz-ajax.php","bubbleUpdateUrl":"https:\/\/avlab.pl\/wp-json\/wpdiscuz\/v1\/update","restNonce":"f5570802f3","is_rate_editable":"0","menu_icon":"https:\/\/avlab.pl\/wp-content\/plugins\/wpdiscuz\/assets\/img\/plugin-icon\/wpdiscuz-svg.svg","menu_icon_hover":"https:\/\/avlab.pl\/wp-content\/plugins\/wpdiscuz\/assets\/img\/plugin-icon\/wpdiscuz-svg_hover.svg","is_email_field_required":"1"}; var wpdiscuzUCObj = {"msgConfirmDeleteComment":"Are you sure you want to delete this comment?","msgConfirmCancelSubscription":"Are you sure you want to cancel this subscription?","msgConfirmCancelFollow":"Are you sure you want to cancel this follow?","additionalTab":"0"}; -->