Mobilne malware CopyCat ukazuje problemy producentów smartfonów

11 lipca, 2017
copycat

Badacze z firmy Check Point zidentyfikowali mobilne złośliwe oprogramowanie, które zainfekowało 14 milionów urządzeń z Androidem i zrootowało około 8 milionów z nich. Szacuje się, że oprogramowanie to pozwoliło zarobić hakerom w ciągu dwóch miesięcy 1,5 miliona dolarów na fałszywych reklamach. Ponadto, analiza techniczna przejętego serwera Command & Control wykazała, że przestępcy dysponowali szczegółowymi informacjami o ofiarach. Pozwoliło im to przygotować zautomatyzowane ataki na konkretne marki telefonów i wersje systemu operacyjnego Android.

CopyCat jest w pełni rozwiniętym złośliwym oprogramowaniem z ogromnymi możliwościami. Dysponuje:

  • Opcją rootowania urządzeń, co utrudnia jego usunięcie.
  • Potrafi wstrzykiwać kod do Zygote – demona odpowiedzialnego za uruchamianie aplikacji w systemie operacyjnym Android – umożliwia to wirusowi kontrolowanie wszystkich działań na urządzeniu.
  • Używa procesu Zygote do wyświetlania fałszywych reklam, ukrywając ich pochodzenie. Użytkownicy nie są w stanie zlokalizować źródła pochodzenia reklam.
  • Instaluje niechciane aplikacje w zależności od swoich uprawnień roota. Moduł ten działa na bardzo niskim poziomie systemu Android, wykorzystując menedżera paczek systemu Android. Menedżer paczek monitoruje określone katalogi: /system/app oraz /data/app. Kiedy plik APK znajdzie się w którymś z tych katalogów, menedżer instaluje go. Złośliwe oprogramowanie wykorzystuje ten proces kopiując pliki APK niechcianych aplikacji do katalogu /data/app, z którego menedżer zainstaluje je. CopyCat weryfikuje czy aplikacja została zainstalowana i zgłasza ten fakt do serwera Command & Control.

Atak CopyCat osiągnął największe nasilenie w okresie od kwietnia do maja 2016 r. Badacze uważają, że wirus rozpowszechnił się za sprawą popularnych aplikacji, pobieranych wraz ze złośliwym oprogramowaniem z zewnętrznych sklepów z aplikacjami, a także przez oszustwa typu phishing. Nie ma dowodów na to, że CopyCat został rozpowszechniony przez Google Play, oficjalny sklep Google.

where copycat is concentrated
Koncentracja ataków.

Adware – czy problem są tylko reklamy?

Adware koncentruje się na zyskach pochodzących z branży reklamowej. Zaawansowanie technologiczne CopyCata wskazuje, jak dochodowe jest dla cyberprzestępców angażowanie się w kampanie reklamowe i doskonale nakreśla podejście producentów do aktualizowania starszych urządzeń – złośliwe oprogramowanie stwarza istotne zagrożenie dla użytkowników i firm, w tym:

  • Kradzież poufnych informacji – niektóre programy reklamowe, takie jak Gooligan, kradną od ofiar poufne informacje, które mogą być później sprzedawane osobom trzecim
  • Rootowanie urządzeń lub jailbreaking – złośliwe oprogramowanie często rootuje urządzenie lub przeprowadza tzw. jailbreaking (rootowanie oraz jailbreaking to łamanie zabezpieczeń telefonu w celu uzyskania uprawnień systemowych na telefonach z systemem Android oraz iOS), pokonując w ten sposób wbudowane mechanizmy bezpieczeństwa Androida lub iOS, pozostawiając ofiary bezbronne nawet wobec najprostszych ataków hakerskich.
  • Ewoluujące ataki – osoby stojące za kampaniami adware mogą kontynuować swoje ataki, rozprzestrzeniając różne rodzaje złośliwych programów na zrootowane/zjailbreakowane urządzenia, a także użyć ich do tworzenia ataków typu Denial of Service (ang. odmowa usługi).
  • Dzielenie się kodem ze społecznością hakerów – zaawansowane możliwości opracowane przez twórców adware mogą zostać wykorzystane przez innych programistów zajmujących się złośliwym oprogramowaniem i wykorzystane do popełniania większych przestępstw, o czym świadczy chociażby wyciek Vault 7.

Kto stoi za CopyCat?

Co zaskakujące, kilka rodzin złośliwych oprogramowań zostało opracowanych przez firmy związane z przemysłem reklamowym. Tak było w przypadku HummingBad i YiSpecter, opracowanych przez firmę Yingmob, a także najnowszego przykładu adware, Judy, opracowanego przez Kiniwini.

Nie jest jasne, kto stoi za atakiem CopyCat, jednak istnieje kilka powiązań z MobiSummer, siecią reklamową z siedzibą w Chinach. Świadczy o tym serwer, który obsługuje zarówno działania wirusa, jak i niektóre działania MobiSummer. Ponadto część kodu złośliwego oprogramowania jest podpisana przez samą firmę MobiSummer, tak samo jak część usług zdalnych, których używa CopyCat. Co więcej, aplikacja unika atakowania chińskich urządzeń – fakt ten sugeruje, że autorami mogą być Chińczycy, którzy chcą uniknąć śledztwa prowadzonego przez lokalne organy ścigania, co jest popularną taktyką wśród hakerów na całym świecie.

Picture of Adrian Ścibor

Adrian Ścibor

W ramach działań związanych z cyberbezpieczeństwem odpowiada w AVLab za przeprowadzanie testów rozwiązań ochronnych przed zagrożeniami. Opracowuje strategie oraz narzędzia, które pomagają w ochronie danych i systemów przed cyberatakami. Współuczestnik międzynarodowej grupy non-profit AMTSO, która zrzesza ekspertów IT.
Picture of Adrian Ścibor

Adrian Ścibor

W ramach działań związanych z cyberbezpieczeństwem odpowiada w AVLab za przeprowadzanie testów rozwiązań ochronnych przed zagrożeniami. Opracowuje strategie oraz narzędzia, które pomagają w ochronie danych i systemów przed cyberatakami. Współuczestnik międzynarodowej grupy non-profit AMTSO, która zrzesza ekspertów IT.

PODZIEL SIĘ:

guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Wyrażam zgodę na przesłanie oferty drogą telefoniczną przez IT Partners security sp. z o.o. z siedzibą Katowicach ul.Padereskiego 35 na podany przeze mnie adres e-mail zgodnie z ustawą z dnia 10 maja 2018 roku o ochronie danych osobowych (Dz. Ustaw z 2018, poz. 1000) oraz zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO).

Wyrażam zgodę na przesłanie oferty drogą mailową przez IT Partners security sp. z o.o. z siedzibą Katowicach ul.Padereskiego 35 na podany przeze mnie adres e-mail zgodnie z ustawą z dnia 10 maja 2018 roku o ochronie danych osobowych (Dz. Ustaw z 2018, poz. 1000) oraz zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO).

[ninja_tables id=”27481″]